Biologická nauka Darwinova, vrcholící »evoluční« zásadou o stálé proměně tvarů a nepřetržitém vývoji tvorstva, provázeném bojem o život a přizpůsobováním prostředí, stala se obecným majetkem vzdělanců i polovzdělanců, až nabyla pochybné podoby laického náboženství. Důmyslnými a , upříiišenými výklady Tainovými o plemeni a prostředí byla vnesena i do filosofie dějin, kterou se jala tato doba namnoze nahrazovati sociologií, naukou o zákonech společenského života. Chvílemi se zmocňovala ducha až optimistická víra, že vědecké poznání pronikne všemi záhadami světa mechanického i myšlenkového, a z toho temenil naukový osobitý titanismus. Jindy však klesali i sami myšlenkoví vůdcové do teskné resignace, že poslední záhady zůstanou vždy záhadami, že věda s filosofií nemůže nahraditi náboženství ani působiti dosti vydatně na mravnost veřejnou, a s nimi se pak oddávaly zástupy vzdělanců chmurné náladě pesimistické, popírající život a toužící po nebytí. Odraz všech těchto směrů a nauk se shledává také na půdě české, a to též v dílech básníků a spisovatelů. Povědečtění poesie, jaké v mužných svých letech zahájil Neruda, i románu, o něž usiloval Arbes, pokračovalo. Myšlenka evoluční inspirovala mocně Vrchlického a jeho školu v hugovské koncepci »legendy věků« neb »zlomků epopeje«, kde básníkovi připadá úkol dokládati vzestup civilisace k svobodomyslnosti, k demokracii, k humanitě. Tato optimistická koncepce nezůstávala však beze stínů; krutá bezohlednost boje o život, neschopnost ducha porozuměti posledníD;l záhadám, poznání, že svrchovanost intelektu nezaručuje zdokonalení mravní u jednotlivců i mezi národy, věšely se jako závaží na mysli básnické: vyznal se z toho Vrchlický v obou knihách inspirace vědecké, »Sfinx« i »Dědictví Tantalovo«, netajil se tím Sv. Čech v nejzávažnějších projevech myšlenkových od »Adamitů« po »Modlitby k Neznámému«, až na dno tím byl proniknut Zeyer, než - svorně se Sládkem - zakotvil v náboženství zřejmě křesťanské ražby. Celkem jeví české myšlení let 80. ráz eklekticismu, vybírajícího si podněty a názory z okruhů různých, namnoze protilehlých. Tradiční poměry české způsobovaly, že se většina vzdělanstva se zálibou a radostí oddávala studiu historie; také jazykověda a národopis se stále těšily přízni obecné. Studium to se dělo způsobem exaktnějším, opouštělo úzké hranice domácí a užívalo metody srovnávací; mělo i nadále 329