jsou odmítány z Prahy velkopansky; opovržlivě se proto »pražské básnictví« staví proti »moravské kritice«; také první počiny kritického realismu vědeckého se přijímají s podobnou nedůvěrou. Podceňuje se význam soutěže ve vzdělanosti a potřeba korektivu pro jednostranné ústředí, příliš snadno ustrnující v samolibosti a v autoritářství. I to zvyšuje umělý a odvozený ráz slovesné kultury české let 80., které při veškerém bohatství myšlenkovém a při vší okázalé skvělosti formální chybí dokonalá životnost. Cizí vzory aučitelé české literatury let 80. Třetí čtvrtinu XIX. stol. ovládá v literaturách evropských umění realistické a naturalistické; doprovází je stálý zájem o sociální a mravní problematiku přítomnosti. Vzdálenější ozvuky těchto literárních směrů se přihlašují u nás ojediněle již v období Nerudově a Hálkově, ale jejich plný vliv se projevil až v 1. 90., opět opožděně, a to stejnoměrně z Francie i z Ruska. Avšak doba »Ruchu« a »Lumíra« se přimyká k jiným směrům písemnictví evropského, zvláště k básnické novoromantice, která naplňuje romantické látky názory novodobými a vyjadřuje tradičními formami básnickými city i dojmy věku positivistického; také zde proniká eklektický a synkretistický sklon, charakteristický pro myšlenkový obzor svobodomyslného a demokratického Čecha z druhé poloviny věku XIX. Exotismus a historismús doby romantické potrval v básnictví stol. XIX., ba stupňoval se u pozdějších básníků, kteří se láskyplně noří do studia vzdálených krajů, národů, mravní a dějinné minulosti. Jest dlouhá řada básníků, kteří takovým novoromantickým exotismem a historismem doprovázeli současný rozvoj umění realistického, hlavně románového: ve Francii vedle V. Huga i Alfr. de Vigny, Gautier a celá škola »Parnassu« s Lecontem de Lisle v čele; v Anglii Tennyson, Browning, Swinburne; v Německu mnichovská škola kolem Geibela a velký švýcarský básník C. F. Meyer; v !talii moderní obnovitel antických rytmů G. Carducci a j. Těsně příbuzné s těmito veršovanými díly historisujícího a exotického novoromantismu jsou historické romány, v nichž nově a osobitě vzklíčila setba Waltera Scotta. Ale jen v jemných rukách vědecky vyzbrojených a umělecky vybroušených mistrů, Angličanů Disraeliho a Kingsleye, Francouze Flauberta, ~výcara C. F. Meyera, Rusa Tolstého, Dána J acobsena, stal se historický román nejen názornou evokací dávných věků a mravů, ale i psy 331