nabylo teprve nyní plnosti, názornosti i šíře; spříznilo se s uměním výtvarným, které je mocně inspirovalo; místo dosavadního postupu subjektivně improvisačního nastoupila uvědomělá práce umělecká, snažící se o výtvory co nejobjektivnější. Český kosmopolitismus poetický přimkl se rozhodně k básnické novoromantice, neměl však porozumění pro literární realismus, ba ozval se později důrazně proti naturalismu. Hověl hojnou měrou básnickému formalismu a přispěl neobyčejně k zdokonalení a obohacení české poetické řeči, veršové techniky, obrazové zásoby, tvarové rozmanitosti; přitom nejednou trpěla jazyková ryzost, zvláště když mluva knižní pozbyla nadobro souvislosti s živým jazykem lidovým. Básnická řeč lumírovců, která po str. metrické ustrnuje téměř na metru trochejském a jmenovitě jambickém, hromadí synonyma a výrazy opisné a zbavuje tak slovo významové i intonační samostatnosti; hlavní důraz klade na syntaktickou stavbu celé věty, která se tak stává nositelkou významu a intonace. Velkou péči věnuje rýmu, vybroušenému zvlášť dokonllle v umělých stavbách strofických. Ideově pohřešovalo literární světoobčanství namnoze jednoty a prohloubení. Vmýšlením do cizích ideí a přizpůsobováním různým výrazovým prostředkům byl básnický kosmopolitismus předurčen, aby vykonal velké služby tlumočnické a překladatelské, v nichž záleží jeho velká zásluha literární. J. Vrchlický se i v této věci osvědčil mistrem velkého slohu a náčelníkem skupiny. Na rozdíl od školy národní zůstávali básníci kosmopolitičtí vlažnější k otázkám denním a politickým, odmítajíce v zásadě, ale nikoli v praksi básnictví tendenční; jen stranictví odpůrců mohlo jim však vyčítati nedostatek národního citu, který se projevil jak v řadě děl Jar. Vrchlického, tak u Ju!. Zeyera. Básníci kosmopolité přijímali jako dědictví po romantice osamocení osobnosti umělcovy ve společnosti, ač se sdíleli o její liberálně demokratické zásady ve veřejném životě. Zvláštní národní české poměry ovšem nedovolovaly, aby isolace básníků provedena byla do důsledků; ale přece nastalo touto cestou rozlišení básnického umění od zábavné četby, která upadala, ocítajíc se v rukou spisovatelů umělecky nicotných. Tak se dálo hlavně v novelistice a románě, kdež kosmopolitičtí básníci pracovali menší měrou než v lyrice a dramatě. 335