a 1871 byl redaktorem »Světozora«, r. 1872 advokátním koncipientem ve Slaném, od r. 1873, kdy převzal řízení »Lumíra«, koncipientem v Praze, r. 1878 se zřekl dráhy právnické. ~. 1874 vykonal studijní cestu přes Polsko a Ukrajinu k Cernému moři, na Kavkaz a do Cařihradu; koncem r. 1878 založil s bratrem Vladimírem měsíčník »Květy«, kdež uložil nejlepší své práce poetické i nejdelší své povídky. R. 1882 vydal se do Dánska po stopách královny Dagmary, později navštívil Francii a !taliL V 1. 1895-1903 žil ve venkovském zátiší v Obříství u Mělníka, od 1903 střídal samotu v Troji s pobytem v Praze. Uprostřed práce a hojných rozdělaných plánů zemřel v Praze 23. února 1908 a pohřben jest na Vyšehradě. Literární činnost Sv. Čecha, která v mladších letech jest doplňována novinářskou feuilletonistikou a po celý život prací redaktorskou, obsahuje spisy dílem veršované, dílem prozaické; vůdčí význam však mají hlavně Čechovy knihy básnické. V časných svých počátcích kolísal Sv. Čech mezi úsečným slohem prostonárodní písně české a barvitou rétorikou exotických a svobodomyslných epigonů »Mladého Německa«; psal malé balady, čerpané buď z východu nebo z vlasteneckých dějin, vyhrocuje je politicky tendenčně; pokoušel se o krajně subjektivní román ve verších po způsobě byronském (Anonym) Nic) Nemo) vesměs v zlomcích). Cyklická Bouře (1869) osnována jest čistě literárně z knižních motivů a z intuičního tušení živelných hrůz na moři, uvolňujících i vášně v člověku. Volně navíjeným cyklem jsou i Snové (1872); kde se ostře rýsují dějinné obrazy zápasu za svobodu. R. 1873 vystoupil Svatopluk Čech jako zralý umělec velkou epopejí Adamité (v knize 1874). Námět vyvolený z českých dějin reformačních, zkázy to adamitské sekty nad Nežárkou zbraněmi táborskými, přepodstatnil básník hojnou reflexí sociální, náboženskou a filosofickou i složkou erotickou v látku moderní. Celý budoucí básník jest obsažen in nu ce v tomto díle: i nadále za látkami těsně souvisícími s přítomností neb minulostí českou nebo slovanskou ukryt bude palčivý problém, jejž básník osvětlí a rozřeší spíše rétoricky než psychologicky nebo filosoficky; vždy při ději celkem skrovném si najde záminku k sytému líčení přírodních krás a kulturních jednotlivostí; vždy vyzní díla mohutnou oslavou ideálů humanitních, demokratických, svobodomyslných, nejčastěji 340