i jejích germánských druhů se však rozběhlo v řadu malebných jednotlivostí, skvělých v líčení středověkého severu. Ceský venkov, zachvácený již moderními spory hospodářskými, zvl. konfliktem německého továrního kapitalismu s domácím živnostnictvem, zobrazuje sociální idyla tragického rozuzlení Lešetínský kovář (188'3 konfiskován, ~ropuštěn až 1899); v lyrických partiích se zde Svat. Cech přiklonil k písni· lidové. Velké koncepce básnické vystřídávány byly skladbami satirickými ve. formě rozmarné báchorky. Z nich zachovávají cyklické Petrklíče (1883) s látkou domácí a parodistické indické epos zvířecí Hanuman (1884) lehkou hru heinovské veršované pohádky, posmívající se slabostem lidským vůbec. Zlomkovitý Botek (1886, samostatně nevydán) a Kratochvilná historie o ptáku Velikánu Velikánoviči (1889) se omezují na češké poměry současné a persiflují je vtipně, ale bez útočné odvahy. Vážné roucho má jen didaktická alegorie Pravda (1885, kn. 1886) ; satira v těchto dílech jest většinou literární, vědecká, menší měrou i politická. Rok 1887 zahajuje cykly lyrických básní tendenčních, inspirovaných vřením politickým, společenským a náboženským; obrážejí vedle důvěrných úvah a dum básníkových namnoze názory mladočeské strany při příchodu hnutí pokrokového. Jitřní písně (1887) jsou většinou politické chansony, sloužící národnostní a všeslovanské politice a výchově činorodé vůle hromadné. Zpěvnou formu a účinně populární podání opouštějí a do reflexí se zapřádají hlubší a myšlenkově těžší Nové písně (1888), památné silným uvědoměním sociálním a vřelostí, s níž básník vítá dělnickou třídu s jejími nároky politickými na veřejné dějiště. Nejpopulárnější z děl Cechových, Písně otroka (1895, dosud 34 vyd.), hlásají pod průhledným symbolem černých otroků, sténajících v tropech pod bičem otrokářů, národní a také sociálně podloženou revoltu proti vládnoucímu bezpráví rakouských utiskovatelů, a to s velkou silou patosu, uraženého vědomí mravního, temného zoufalství, prozařovaného jen plach~'m plaménkem naděje v konečné osvobození: zde politické intence pokrokového hnutí došly ohnivého výrazu. Stařecká resignace se hlásí v těžce meditativních Modlitbách k Neznámému (1896), posvěcených přemítání o záhadách vesmíru a vyznívajících panteismem a humanitou. 342