a ženě, byly jejich nejsilnější inspirací. Básně (1875) a Jiskry na moři (1879) obrážejí věrně vnitřní život básníkův, zastřený elegií a smutkem zádumčivého mládí, také meditace o národě jsou zachmuřeny. Smuteční zpěvy za zemřelou ženu a dojmy mořské i americké zámořské převládají, ale již tady se kmitne venkovský motiv, zpracovaný slohem lidové písně; časem proráží vliv. starší lyriky Nerudovy a drobné epiky Hálkovy. Další sbírky Sládkovy lyriky přinášejí rozjasnění a uklidnění citového života i mužnou rovnováhu. Básník zakotvuje v utěšené přítomnosti blahého krbu domova a stává ,se vedle Heyduka i Vrchlického zakladatelem české lyriky intimně rodinné, v níž k básním o dětech přibývají pak i básně a říkadla pro děti· Ve snaze vystoupiti ze sebe sama a zachytiti se hodnot objektivních, přibližuje se prostoduchému ráji dítěte neb selskému světu se starou kulturou lidové písně a konečně se oddává živé účasti s vrstvami sociálně .porobenými. Nerudův a Hálkův vliv ustupuje často přímému působení Vrchlického a jeho estetického formalismu i světoobčanství, což se projevuje i vydatným užíváním znělky a terciny a samostatnou obdobou přítelových reflexivních »sonetů samotáře«; vedle látek domácích se hlásí též náměty cizokrajné, vyvážené namnoze z kultury knižní; sporý nerudovský verš střídá se nejednou s bohatým výrazem řečnicky větvitým. O tom mluví knihy v této řadě časové: šťastná lyrika rodinná Světlou stopou (1881), kam vsunut jest též cyklus epických idyl, samorostlých to »povídek veršem« (mezi nimi klasické kusy »Petr zvoník«, »Jan Lamač« a »Anna Potocká« z lidového života); cyklus znělek Na prahu ráje (1883) s hrstí dětských motivků, s hojnými genrovými obrázky v duchu lidovém i s nápovědí pozdější lyriky politicky meditační; Ze života (1884), kde propuká vroucí cítění vlastenecké; Sluncem a stínem (1887), myšlenkově vyrovnaná, formálně i obsahově nejbohatší sbírka Sládkova obsahuje vedle svěžích písní a vybroušených sonetů také mnoho meditační lyriky intimní. Poslední intimní básnické knihy Sládkovy vyjadřqjí nálady a myšlenky básníkovy životní jeseně; i zde se Sládek osvědčuje nejsilnějším elegikem v české lyrice. V nejobšírnější z nich, V zimním slunci (1897), zastoupeny jsou veškeré druhy poesie, jež kdy básník pěstoval, zvláště i epika názorem zduchovnělá a výrazem zhutnělá. Jednotnější jsou Za soumraku (1907) a Léthe a jiné básně (1909), epilogy to života a dUa poetova; kromě tuchy zá 352