hrobní a pozdravů zašlé mladosti zaznívá tu zvláště mocně struna náboženská: proti monistovi Vrchlickému sklonů panteistických uzrál Sládek v křesťanského dualístu, oddaného přísnému osobnímu Bohu a toužícího po spojení sním. Oproštění, jehož postupně dospěl, vystupuje nejzřejměji v rozkošně naivních cyklech básní pro děti a v písňových ohlasech lidového básnictví českého; tu i onde zvoní jiskřivý vtip a zdravý humor. Knihy veršů o dětech a pak také pro děti jsou: Zlatý máj (1887), Skřivánčí písně (1888), Zvony a zvonky (1894); po K. Vinařickém a Fr. Douchovi stvořil tu uměleckou lyriku dětskou. Přechod k ohlasům lidové poesie značí Selské písně a České znělky (1889), sbírka vzniknuvší pouze zevním sloučením dvou odlišných cyklů. Již do knihy »Sluncem a stínem« uložil Sládek důrazné své přesvědčení, že jádrem národa jest sedlák a že jeho práce jest nejsvětější. Maje na mysli drobného rolníka z rodného Podbrdí a přijímaje nejeden podnět z básníka-oráče Burnse, zapěl Sládek z duše sedlákovy své politicko-stavovské »Selské písně«, jež r. 1909 doplnily Nové selské písně, vkládané namnoze do úst venkovské dívčině. Ve všech Sládkových písních selských se pojí pevná důvěra v Boha s oddaností domovu, půdě a práci. »Ceské znělky« jsou hlavním dílem politického básnění Sládkova. V duchu národního vzrušení, které kolem r. 1887 přivodilo nový rozkvět české politické lyriky (Čecha, Heyduka, Krásnohorské, Vrchlického, Machara) horlí tu Sládek proti útisku, otroctví, ale i mdlobné nečinnosti, budí vědomí státoprávní a volá k činu. Doplňkem »Českých znělek« byl malý sešitek Českých písní (1892), zbásněný ve slohu chanson a obsahující také několik písní sokolských. Pozdním ohlasem toho, co básník za dob dětství slýchal zpívati »v našem starém Berounsku«, jsou Starosvětské písničky a jiné písně (1891) a Směska (1892). Po stopách Burnse, Goetha a hlavně Čelakovského se tu vmyslil básník do duše lidového zpěváka a zpěvačky a vyvážil, odtud jednak lyrické písně přírodní, jednak genrové obrázky rázovitých, milých a směšných, půvabných i titěrných postaviček. Do okruhu ohlasového se řadí cyklus Písní smutečních (1901), posvěcený ,památce Zeyerově; s názvukem na pohřební poesilidovou a v těsné souvislosti se ,stavovskými písněmi selskými vyjadřuje zde Sládek s krajním oproštěním výrazu a z plnosti 353