kem, který jak v cyklickém kříšení starých výpravných forem, tak ve veršovaných letopisech lásky dospěl k dokonalosti, závodí psycholog, pronikající s mocnou typisací k rozboru krisí své doby. Ten se ozývá ještě v závěrečném období čtvrtém (1895-1901), stařeckém, kdy vznikla dvojí úchvatná zpověď prózou i veršem; ale zjednodušující formy pohádky a legendy převládají, svědčíce namnoze o únavě tvořivých sil. Lyriku Zeyerovu jest hledati ve dvou svazcích mladistvé a mužné Poesie (1884) a pohrobních Nových básních (1907) : tam hlásí se k slovu reflexe náboženská a národně politická; zde leckdy i v úsečné a zpěvné formě písňové propukáZeyerova vášnivě zoufalá a pesimisticky temná erotika a vedle ní metafysická žízeň po posledních záhadách věčnosti a osudu. Ale i v »Poesii« jest patrna převaha epikova nad lyrikem. Zařadil tam Zeyer ohlas staroruské epiky bohatýrské, opírající se dosti věrně o podání Nestorovo, Zpěv o pomstě za Igora (1882), a první svůj »letopis lásky« s mystickým problémem nesmrtelnosti a věčnosti v popředí, legendu ze středověkého Španělska Ramondo Lullo (1884). V soutěži s Vrchlického »Mythy« vznikal od léta 1878 cyklický Vyšehrad (1880), který měl býti ztělesněním heroického mytu národního podobně. jako výtvarná díla umělců Národního divadla. V konečné úpravě rozvrhuje bohatýrskou i bájeslovnou látku do pěti skladeb: »Libuša«, »Zelený vítěz«, »Vlasta«, »Ctirad« a »Lumír«. Opíraje se o RZ a Hájkovu kroniku koncipoval Zeyer většinu děje, .prohloubeného přírodní mytologií a zastřeného přírodním lyrismem, samostatně, hojně užívaje symboliky. Spíše dějově než slohově se k »Vyšehradu» připíná epické stmelení pravěku českého a Zeyerovi drahé kultury starokeltské, Čechův příchod« (1886), úchvatný v kosmogonické poesihmotL.§.!~Y~!lé druidy až ke zbožnění; zde se básník křesťanský hroužil v hlubiny pohanských kultů. Rozměrem i nad »Vyšehrad« vyniká cyklus starofrancouzský, ~linská epopeja (1896). Skládá se ze čtyř rapsodií: »Pohádka o Karlu Velikém«, »Román o čtyřech synech Ajmonových«, »Píseň o Rolandu« (původem nejstarší) a »Píseň o korunování krále Lovise« a jest ohlasem, často těsným. starofrancouzských pověstí o Karlu Velikém i jeho družině a rodině. Uvědomělý umělec a stále účastný lyrický psycholog spojuje koncepci dokonalého rytířství důsledně se zaníce 358