do povahových kontrastů. Nečinil jako typický romantik rozdíl mezi slohem lyrickým, epickým a dramatickým, a proto vždy vykazoval výrazné místo patetické deklamaci i rozsáhlým vložkám lyrickým, často mocné krásy básnické; stavba jeho her, až na obě vrcholné, jest prostá, mnohdy spíše výpravná. V poslední době své tvorby si oblíbil volnou scénickou úpravu pohádky a legendy. Vedle uveď. hry začátečnické následují jeh0 dramatické práce: komedie rodinných záměn a odhalení Bratři (1882), čínská námětem, nikoli dramatickým slohem; trojaktová milostná hra biblická s příklonou k starozákonní »Písni písní« Sulamit (uveř. a provoz. 1883, kn. 1885) ; čtyřaktová krvavá tragedie pomsty z pravěku irského Legenda z Erinu (1886); bohatýrská komedie o Libušiných nápadnících Libušin hněv (1887), k níž se druží melodramatická drobnůstka Bárka (1887, použitá Z. Fibichem za libreto) a j. K tragické výši se pak Zeyer dramatik vzepial Doňou Sančou (1889, provoz. až 1897) , tragedií pomstychtivé žárlivosti, která motiv Faidřin překládá do feudálního středověku španělského; a knížecím dramatem o přemyslovských n'ápadnících trůnu, ale s motivem mladého kř6ilťanství na půdě české v popředí, N eklan (1893, provoz. 1898), jediné dílo Zeyerovo, na něž později navázala Arn. Dvořákem, St. Lomem a R. Krupičkou dramatická tradice česká. V Zeyerově závěrečném období úmyslného primitivismu vznikla báchorka Radúz a Mahulena (z r. 1896, vyd. a prov. 1898), podkládající motivy, převzaté z lidových báchorek slovenských, jednak výkladem přírodně mytologickým, jednak zřeteli alegorickými, a andělská legenda, zkřížená.s pohádkovou tradicí slovanskou, Pod jabloní (1901, prov. posmrtně 1902). Zeyerovu prÓzu zahajují vl. 1873-1879 novely a fantastické povídky, shrnuté dodatečně do svazků Novely (1879 a 1884) a Fantastické povídky (1882) ; k nim se těsně družíromán Ondřej Černy šev (1875), čerpající své napínavé a spletité děje z dvorských kruhů ruských za Kateřiny, a dobrodružné dílo bez pevI\é skladby Dobrodružství Madrány (1882), kde se Zeyerova motivická fantasie a romantický i erotický rozmar octly na nebezpečném srázu okultismu bez psychologie. V těchto pracích, divoce romantických, pohyboval se Zeyer na cestě české prózy, která od Světlé vedla k Arbesovi. Ale již v Románě o věrném přátelství A.mise a Amila (i880), vyčerpávajícím ve zkřížení 360