svých verších stoupenec kritického realismu . Jan Rokyta (* 1864 v Hradci Král., básnický pseudonym pěstitele českolužické a českopolské a vůbec slovanské vzájemnosti Adolfa Černého). Básnické rozpětí Rokytovo není veliké. Od sentimentální lyriky několika sbírek přešel k novokřesťanství tolstojského ražení v knize Za Kristem (1903) nebo Království Ticha a Smíru (1907), pak k naivnímu řešení problémů moderního života veřejného: Hradby padají (1906), Písně osvobozeného otroka (1919) a j. a konečně k náboženským meditacím dějinným: Zpěvník posledního Husity (1918), Na staroměstském rynku (1918) a Hus (1919). Hojná jest Rokytova činnost překladatelská prózou i veršem, objímající všechny literatury slovanské a sloužící jeho propagátorství slovanské vzájemnosti. V něm jest také největší význam Adolfa Černého: hojnými ukázkami ze všech literatur slovanských a historickými, kulturními poznámkami informovala jeho pečlivá revue Slovanský přehled (1898-1914) českou veřejnost o celém slovanském světě. Mezi francouzskými básníky novodobými, jež ve svých antologiích uváděl k nám Jar. Vrchlický, zaujímali dosti význačné místo někteří veršovci, potlačující výslovně osobní city pro snahu po předmětném zobrazování zevnějšího světa a dávající před lyrikou přednost zevrubnému popisování svého všedního okolí. Byli při tom formalisty velice úzkostlivými, pečlivými verš ovci a dobrými mistry rýmu: těmito znaky slohovými se hlásili za žáky Victora Huga, kdežto jejich záliba pro každodenní skutečnost ukazovala k jejich souvislosti se soudobým hnutím naturalistickým v próze. Trojí náměty převládaly u nich: krajinářské pohledy na přírodu, které potlačovaly živel citový a dávaly nejplněji vystoupiti charakteru krajiny samému; drobné genrové výjevy ze života malých lidí, pravidelně s přecitlivělou sociální tendencí; konečně pařížské obrázky pouliční, zpola komické, zpola sentimentální. Mistr tohoto směru, Fran~ois Coppée, se těšil v Čechách neobyčejné pozornosti, nepoměrné k jeho významu; do češtiny byl hojně překládán a vlivu jeho podlehli jmenovitě Antonín Klášterský, Alois Škampa, Emanuel Čenkova v začátcích svých i Antonín Sova. Krajinářské motivy v této době vydatně pěstované byly pro české básnictví velkou měrou novinkou. Od doby K. R. Máchy, který náladu duševní nerozlučně spojil s mal 377