Meziříčí, t r. 1942 v Hranicích). Celý život, plný hořkosti a ztrát, ztrávil jako učitel na rodném Valašsku, nejdéle v Komárovicích u Kelče, posléze v Rožnově. Za vlivu ruských realistů a K. V. Raise oddal se zobrazování lidových povah a osudů v domovském beskydském prostředí a své práce tohoto směru uložil do knih: Z temných i světlých cest (1894), N evzešlo ráno (1897), Zapadlé hory (1900), Tiché světy (1905), Ráj a jiné povídky (1916) a j. Vyvrcholuje je román Selský práh (1913) a jasnou pohodou dýšící román Sluneční paseka (1937). Tu všude se zahloubává do temných koutů valašského venkova, vyhledávaje lidi bloudící a trpící; studuje vznik zločinu, tíhu viny i snahu dojíti očisty. Jest především psychologem mravního posvěcení a analytické pronikavosti. Tam, kde zpodobuje ven.kovana v jeho těžké závislosti 'na půdě, kde zachycuje trvalou krásu práce na poli a v lese, kde rázovitými postavami moudrých starců zosobňuje svůj etický požadavek, aby se člověk podrobil pokorně životu, tam převyšuje i Raise i A. Mrštíka, jejichž realismu stojí nejblíže. Kde však opouští oblast Valasska, upadají jeho práce do konvenční mělkosti. Chlapecké vzpomínky obsahuje kniha Jarní píseň (1940). Hudební sklony i studium poesie Vrchlického vedly jej i k lyrice meditativ- . ní a zádumčivé a ke krajinářským básním Beskydy (1929), které doplňují epickou idylu valašskou Lukáš Ruman (1924). Rozklad lidové duše moravské na rozhraní hanácko-horáckém novodobou lžicivilisací městskou učinil hlavním námětem svých próz Viktor Kamil Jeřábek (* 1859 v Litomyšli, t 1946 tamtéž). Rodná Litomyšl mu poskytla zprvu řadu staromódních figurek prodšených bodrým humorem. Kresba detailu převládá v genrových knihách na př. Obrazy života (18m), Bodří maloměšťáci (1901), Magnáti z Růžové ulice (1926) a j. Na středomoravském svém učitelském působišti, hl. v Pršticích a v Obřanech u Brna, poznal »nové vesničany« moravské, rozleptané blízkostí velkého města. Tyto groteskní a ubohé, zbloudilé a svedené postavy charakterisuje hlavně dialogem, dospívaje postupně ze zevnějšku do nitra. Mluví o nich s etickou tendencí nebo s neútočnou satirou v knihách Idyla staničky třešňůvské (1904), Dobytí Podolan (1908, román národního zápasu), Počestná obec Valčice (1909), Černý chléb (1913), Dědina za války (1920) a v jiných. Několik svazečků cestopisných doplňuje jeho dílo, k němuž jest komentářem autobiografie v polorománové stylisaci Život. Paměti (1924). 404