zouškovi (1897) ocitá se prostota venkova ve sporu se s'kutečností soudobé Prahy a dává tím podnět k tklivě humoristickému Zipracování. Tento tradicionalismus se pojí s vlasteneckou tendencí v některých pracích, kreslících v idealistickém osvětlení venkovské učitele a kněze, tak v Zapadlých vlastencích (1894) nebo v Západě (1899), které se občas stýkají s obdobnými pracemi Jiráskovými. Těžký zápas drobného českého živlu v německém prostředí zachycuje román O ztraceném ševci (1920). Uvědomělá, ale nevtíravá tendence mravně výchovná zastupuje u Raise vlastní jednotící názor světový. Nikde se nezabývá Rais společenskými a hospodářskými vlivy na duše lidových svých reků; nikde nepřistupuje k výkladu jejich povah a činů ze života instinktivního; vyhýbá se myšlenkovÝm problémům a vůbec jest spíše podrobným a vroucně zaujatým realistickým kronikářem svého lidu než pronikavým psychologem nebo tragickým básníkem širokého zření. K psychologii českého venkovana s hlediska náboženských, sociálních a etických idejí došli ve svém vývoji J. Holeček a T. Nováková, ačkoliv ani oni nepřekonali v sobě romantiku nadobro. Jihočech Josef Holeček (1853-1929), narozený 27. února 1853 ve Stožicích u Vodňan, vstoupil jako člen básnické družiny »Anemonky« do literatury současně se školou Lumíra, ale dal se na cesty jí přímo proti1ehlé; jeť nejtypičtějším představitelem slavjanofilského směru v české literatuře. Studiem, cestami i politickým přesvědčením tíhl Holeček, dlouholetý redaktor slovanské rubriky v »Národních listech«, k slovanskému jihu a východu. Slovanský jih znal z přímé zkušenosti několikerým pobytem na Balkáně, zvl. na Černé Hoře; Rusko procestoval dvakrát, r. 1887 a 1889, kdy přes Cařihrad dojel až do Malé Asie. Hledal spojitost mezi myšlenkovým i veřejným životem svého národa a slovanských soukmenovců; odmítal nadvládu západoevropských, hl. německých vlivů u nás; odkazoval od knižní· kultury k plemenné, lidové vzdělanosti slovanské a vůbec k národní moudrosti, ukryté v náboženském a mravním cítění lidovém. To zevrubně vyslovil v řadě publicistických úvah, na př. Rozmanité čtení (1881, 1886, 1893), Zrcadlo naší národní společnosti (1881), Ruskočeské kapitoly (1891), Česká .šlechta (1918) a j. a ve filosofii agrárního hnutí Selství (1928). Kladné rysy národní povahy slovanské, odhodlanost, 406