tradice povídkové a pohádkové a zaznamenal je v 5 sv. knihy Na hyjtě (1917-1936). Od nich postoupil k vysoce rázovité povahokresebné tvorbě výpravné, Náši pod Čerchovem (1921-1931 ve 4 sv.), pro poznání chodského lidu neocenitelné. Mimo několik svazečků báchorek pro děti vytvořil Hruška v lidovém duchu řadu bajek; shrnuty jsou do knih: Chodské bajky (1901), Jiskry z popela (1917), Za svobodu (1920) a j.; nejlepší z nich pojaty do Výboru z chodských bájek (1929); na látkovém principu se zakládá antologie Bajky o včelách (1923), svěd~ící o téže zálibě, v Hruškově rodě iv chodském lidu tradiční, jako svéživotopisné spisky Děreček včalařem (1914) a Z paměti děrečka včalaře (1920 a 1927). Zvláštností podání Hruškova jest, jak spojuje s bajkou křesťanskou legendu a jak k věrnosti domovu připíná vzlet k Bohu, příznačný pro horoucně věřícího katolíka mocného entusiasmu mravního. Jenom omezenou měrou se k těmto zpodobovatelům lidu na českém západě záměrů realistických řadí konvenční povídkář šumavských hvozdů a jejich obyvatelů, Karel Klostermann. Příroda ho více zajímá než lid; ani jazykově národní ani mravně názorové rysy ho nepoutají tolik jako krajinné prostředí. Jest příznačné, že Klostermann, který i literárně kolísal mezi dvěma jazyky, nečiní valného rozdílu mezi Šumavany českými a německými. Karel Klostermann (1848-1923) stal se r. 1873 !profesorem německé reálky v Plzni, cítě se vždy uvědomělým Čechem. Po německých feuilletonech, psaných ve stopách německých básníků Šumavy a Černého lesa, Jos. Ranka a Ad. Stiftera, stal se spisovatelem českým. Upoutal hned románem Ze světa lesních samot (1892), po němž následovala řada románů ze Šumavy, psaných lehkým a barvitým slohem. Zevrubná líčení ze života sklářů, dřevařů, vorařů, pytláků a hajných šumavských, jmenovitě z osudného r. 1870, lýkožroutové to katas~rofy, seskupuje kolem líbivých milostných historií jako barvitou dekoraci. Romaneskně uspořádaným scénám dává odehrávati se v barvitém rámci krajinářském, prosyceném nadšením pro hory a lesy. Zato nepostihuje Klostermann nikde svérázu lidového; nezahloubává se do duší svých postav, působících vždy spíše dojmem dekorativním. K dalším šumavským pracím jeho náleží romállY: V ráji šumavském (1893), Skláři (1897), Kam spějí děti (1901) i povídky: V srdci šumavských hvozdů (1896), Ze šumavského Podlesí 411