dakce. Zde vytvořil Herrmann jmenovitě drastickou figuru groteskního divadelního referenta Vavřince Lebedy. Od r. 1895 se přidružila k »Švandovi dudákovi« knihovna humoristické literatury Čítárna Švandy dudáka. Z autorů, kteří se seskupili kolem těchto Herrmannových podniků, zasluhl!.Íe zmínky pět pseudonymů, Fa Presto (K. Mašek), Karel Sípek, Václav Stika (K. Červinka), Franta .zupan a Alois Zábranský. Karel Šípek (vl. Josef Peška, 18571923), rodák bohdanečský, blíží se svými náměty, vybíranými z lidového života pražského i ze vzpomínek na svůj milý »Kocourkov«, proslavený již J. J. Langrem, J. Herrmannovi, převyšuje jej však šťastným jasem v humoru a harmonickou láskou k všemu nepatrnému; o tom svědčí jeho povídky a črty, na př.: Zertem i do pravdy (1888), Rub a líc (1892), Mumraj a popelec (1917), Sladké nesmysly (1920) a j. Franta Zupan (vl. František Procházka, 1858-1929) nalezl svůj humoristický svéráz v Pepánku nezdarovi (1907-1921 ve 4 sv.). V tomto vtipném nezbedovi, který se podobá rozpustilcům amerického písemnictví, je kus české duše selské z téhož Podbrdí, jež vyvolalo lidový humor Sládkův, ba dříme v něm i satirická obdoba Holečkovy lidové filosofie s líbeznou naivností pravé poesie. Také Alois Zábranský (vl. Frant. Červínek, 1858-1921), typický soudce hanácký od Litovle, tkví kořeny svého humoru v duši svého kmene, jako F. S. Procházka, O. Bystřina a O. Přikryl. Odtud vyvážil svou rázovitou skladbu prvků burleskních a živlů bájeslovných Břehule čili poslední hastrman na Hané (1919). Zábavná literatura a ťeullletonistika. Vedle spisovatelů, kteří svému tvoření vytkli cíle umělecké, jsou v číselné převaze autoři, kteří chtějí jen baviti nebo tendenčně vychovávati své čtenáře bez uvědomělých zřetelů estetických; jejich vůdčím ukazovatelem jest vkus průměrného čtenářstva. V době, kdy slovesní umělci usilovali již jednak o dušezpytné prohloubení, jednak o soustavný a prohloubený realismus, libují si tito spisovatelé v zevnější, dějově přeplněné romantice, v dobrodružných příbězích, libovolně fantastických zápletkách nebo v naivním okreslování povrchní skutečnosti života. Utápějí se v pohodlné sentimentalitě, kreslí v neurčitých tazích světy a vrstvy vzdělané, které sice dráždí zvědavost povrchního 420