měrných čtenářů dosáhl křiklavými povídkami z bllizince, nalezince a porodnice Z posledních stanic (1890) a románem Rina (1902) s finančními katastrofami a podvody v pozadí. Významný popularisátor sexudogický Emil Tréval (vl. Václav Walter, 1859-1929) specialisoval se ve většině svých povídkových knih na chmurná témata duševních poruch, rozkladu vědomí a zrůdného erotismu; tak v knihách Zápasy (1898), M'ixtum compositum (1899), Silnější než milování (1904), Průboj (1920), Na prahu Kanaanu (1919, válečný román) a jinde. Novinář, kulturní a divadelní buditel na Ostravsku, František Sokol Tůma (1855-1925) vy:práví ve svých románech o hornících, huťařích a továrních dělnících ostravské pánve, v Černém království (1901-1905), jak sluje jeho nejvýznamnější sociální trilogie; nebo o valašských horalech - Valašská srvětice (1922), Lapači (1922) a Na Kresách (19:"2) -- :se zvláštním zřetelem k jazykovým bojům mezi Čechy, Poláky a Němci. Nad několik spisovatelek, u nichž sentimentalismus tendenčního spisování dosahuje vrcholu, vynikla pouze Anna Lauermannová, píšící s pseudonymem Felix Téver (18521932), přítelkyně rodiny Riegrovy, Jul. Zeyera, Oto Theera, Mir. Rutteho. S oblibou volí ve svýth pracích za námět osudy roztoužených a unavených mladých žen, zádumčivých umělců a sentimentálních světáků, dávajíc tak výraz své romantické touze po neobyčejném a výjimečném. Rámec povídkám dává zpravidla stará Praha. Tak v povídkách, shrnutých do svazků Povídky (1894), V soumraku (1902) a j. Romantika kříží se se vzpomínkovým realismem v.jejích nejhodnotnějších skladbách U božího oka (1919), Děti (1921) a V hradbách (1924). Rozmach žurnalismu a zábavného časopisectva, s nímž tato zábavná beletrie úzce souvisí, přivodil také zvýšenou zálibu ve feuilletonistice. Většina spisovatelů výše uvedených pěstovala vedle povídkových a románových prací také feuilleton. Prchavý a rozmarný útvar feuilletonu uvedl na vysoký stupeň Jan Neruda a s nemenším uměním pěstoval tento časopisecký druh literární V. Hálek. V období »Ruchu« a »Lumíra« ,používal feuil1etonistického rámce pro svou satiru, pro své vzpomínky, dojmy z cest i nápady z četby Sv. Čech; používal ho Frant. Herites pro svou arabesku s ná 422