křesťanských a pozemských ideálů starohellenských a jmenovitě také jako ukazatel bezpečné cesty z dekadence fysické i kulturní. Za posledního desetiletí předválečného, kdy politický socialismus zaznamenával úspěch za úspěchem, převládalo v mladším vzdělanstvu nazírání individualistické se silnými sklony uměleckými; jak kritikové F. X. Šalda a M. Marten, tak básníci V. Dyk a O. Theer jsou toho výraznými příklady. Mezi mravně společenskými problémy, jež v této době veřejnost živě zajímaly a vydatně se obrážely také v písemnictví, stála otá:zka ženská na místě předním. Dílo staršího feminismu českého zdálo se býti dokonáno, když se universitní posluchárny otevřely absolventkám ženského gymnasia a když první ženská poslankyně vstoupila do parlamentu. To však již nemohlo postačiti ženám složitějších duší a hlubších mravních nároků, hlavně pokud byly důslednými individualistkami. Ty, poučeny od básnických i společenských psychologů cizích, toužily po tom, aby jim byla zaručena možnost určovati svůj citový a mravní život v lásce, v rodině i mimo ni a přispívati svým podílem k vývoji k složitějšímu člověčenství. Tyto snahy, zdůrazňující bytostnou odlišnost ženy, došly teoretického výrazu ve feministických úvaHách Ter. Novákové, v tésových románech Bož. Vikové-Kunětické, v románové psychologiRůž. Svobodové, na jevišti pak v oduševnělých výtvorech velké herečky H. Kvapilové. Ale stejně pronikavě se zamýšleli nad těmito otázkami o ženství v kultuře a ve sE-0lečnosti významní mužští spisovatelé a básníci: stejně Simáček, Svoboda, Šlejhar a Machar, jako Masaryk, Šalda i Sova s Březinou.' .• Cizí vzory a učitelé českého písemnictví od let 90. do světové války. Lumírovská škola i se sv)'rm působením překladatelským odvedla jak spisovatele, tak čtenáře od jednostranného vlivu německého a sblížila je s francouzskou, italskou i anglickou literaturou starou i moderní. Její zájem se však soustředil hlavně na poesii a nedbal valně soudobého románu ani dramatu, při výběru děl i autorů rozhodovala namnoze kriteria formální a nikoliv obsahová neb ideová. V 90. 1. nadchází pronikavý obrat orientace a volby literární. V úsilí o odněmčení se uvědoměle pokračuje za Masarykova vůdcovství myslitelského a Šaldova vedení uměleckého. K Francii, jejíž vliv v lyrice zůstává neztenčen a jejíž působení v románě a v kritice se ještě 428