estetické pojetí kritiky anglické. Nejen positivista Spencer a liberál John Stuart Mill, ale i sociálně uvědomělý hla· satel individualismu Thomas Carlyle a apoštol obsahové i tvarové čistoty v tvorbě společenské i výtvarné John Ruskin stali se u nás známými teprve tehdy, když v jejich domově byl dávno překročen vrchol jejich vlivu. Ze světové prózy výpravné vyhovoval dobové potřebě české realistický román ruský. Zakladatelé jeho, zvl. Turgeněv a Gončarov, byli u nás dobře známi již od období Máje, avšak ani Hálek se svými současníky ani příslušníci následující generace nedocenili plně průkopnického významu tohoto novotářského umění. To se stalo teprve na samém sklonku let 80., když se pochopilo, že z Rusi nepřichází jenom důsledný realismus, nýbrž zároveň mravní a náboženské evangelium přerodu člověka, prohlédnutého až na dno dotud nebývalým dušezpytem. V době, kdy L. N. Tolstoj zahajoval svůj sociálně kritický a mravně výchovný apoštolát, uváděna k nám soustavně jeho stará i nová díla povídková, románová, nejpozději dramatická, a s nimi zároveň románová tvorba F. M. Dostojevského. V »Ruské knihovně« se staly spisy Tolstého a Dostojevského krystalisačním bodem, kolem něhož se kupila znalost románové epiky ruské. Starší autoři, jako I. S. Turgeněv, 1. A. Gončarov, A. F. Pisemskij chápáni nyní nově a správněji; ze spisovatelů mladších hodnoceni zvláště V. M. Garšin, A. P. Cech ov a hlavně Maxim Gorkij, jehož vliv se později ukázal zvláště pronikavým, kdežto za odlivu realismu se čeští spisovatelé vydatně učili ze skladné dějinné filosofie myslitele.romanopisce D. S. Merežkovského. Odvaha k niterné pravdě jest kromě soustředěné pozornosti k mravním otázkám nejcennějším odkazem, který přijali i čeští romanopisci z rukou svých ruských učitelů; jejich působením se stále znovu vrací problematika viny a trestu, očistného pokání a povahové obrody, vzpurného titanismu a křesťanské pokory, bezmocného sebevědomí inteligence a tvůrčí prostoty lidové. I přímému pohledu na vesnickou skutečnost i pochopení chmurné velkosti města, porozumění zvířeti i stromu, vystižení děsivé hrůzy ze smrti, ale také způsobu, jak postřehnouti jiskru božství třeba v duši nejmenšího z nejmenších, mohli se čeští spisovatelé učiti od ruských realistů, ozařujících skutečnost namnoze temnosvitem mystickým. Učili se tomu, ale nedoučili se v hranicích daných tímto obdobím. Dostojevskij na př. působí 430