a čeliti tím upřílišenému postupu analytickému. Touto drahou se ubíral - namnoze i v době poválečné - rozvoj českého románu. Úspěchů zcela nesporných dobylo české písemnictví v lyrice. První velký lyrik tohoto období, jenž však na vrcholu mužnosti přešel charakteristicky k epice, J. S. Machar, značí nejkrajnější odklon od básnických zásad lumírovských a vrací se spíše k Nerudovi; z jeho programního realismu plyne odstranění přehrad mezi prózou a veršem, střízlivost přiléhavého slova, odvrácení od metaforičnosti a živlu dekoračního vůbec, vymýcení výrazu řečnického. Vrchlický sám, nejspornější předmět kritických rozprava polemických zápasů, tvořil ve větší části období neúnavně dále a odevzdal literatuře některá ze svých nejvýznamnějších děl. V nich, stejně jako v nejednom z jeho básnických překladů z jeho stáří, bylo lze najíti podněty pro nové výrazové možnosti, po jakých toužilo mladé pokolení; nebyly tam však hledány. Jmenovitě krajinný impresionismus a symbolismus, kladoucí místo jevů samých jejich znaky, obrazy, symboly, mají nejeden doklad i předpoklad právě V pozdní lyrice Vrchlického. Ve svých začátcích souvisel, jak impresionista Sova, tak symbolista Březina a Karásek spíše s pozdní školou Vrchlického, s Jar. Kvapilem a Jar. Boreckým, než s Vrchlickým samým. Brzy nastoupili pak cesty samostatné a osvojivše si plný obsah dobový, našli každý proň sourodou formu, odpovídající jejich individualitě. Smyslovému, nervnímu a citovému impresionismu, jejž Březina po první své knize opusti1,zůstal Sova až do konce života věren, a namnoze z jeho rukou převzali tento básnický sloh básníci jako Šrámek nebo Toman. Vedle toho však Sova nejinak než Březina dospěl k symbolismu monumentalisujícímu a k výmluvné patetice; ,nově pojat, vracel se u nich i u St. K. Neumanna a dílem i u pozdního Theera princip básnického řečnictví, zavrhovaný kritikou ostře ve škole Vrchlického. Proti tomu ozvala se reakce u zhušťujících lyriků zkratky, nápovědi a zámlky, kteří na rozhraní této a následující periody dodávali českému básnictví rázu; Jos. Holý, Vikt. Dyk, K. Toman, Fr. Gellner a Oto Fischer jsou z těchto lyrických epigramatiků umělecky nejvýznamnější. Takto se v novém zaostření vracejí některé základní konflikty pro českou lyriku typické, jež jsou známy z období lumírovského. Oba krajní slohové i ideové principy, které v lumírovské lyrice 435