á nehybne tradici; Oplijel se optitnistickými sny o lepší budoucnosti; protože psal pro nejnižší vrstvy lidové, hledal jasný, přístupný, stručný sloh; rétorická fráze, jak jí rádi užívali nqvináři mladočeští, se přežívala. Menší účast než v životě sociálním a politickém mělo pokrokové hnutí v literatuře. Z jeho literárních podniků nejvýznamnější byla Vzdělávací bibliotéka (1890-1911), založená a řízená Karlem Stanislavem Sokolem (18671922). Ta přinášela překlady novodobého románu francouzského a severského a propagovala i cizí filosofii, historii a náboženství. V souvislosti s pokrokovým hnutím byly Rozhledy národohospodářské~ 8ociální~ politické a literární~ založené r. 1892 v Chrudimi překladatelem a hospodářským novinářem Josefem Pelclem (1861-1916). Původně převládala v nich část nauková, jmenovitě sociologie a národní hospodářství, brzy však nabyla tu místa i kritika, představovaná F. X. Šaldou a F. V. Krejčím; r. 1894 přistoupila i beletrie a od té doby byly »Rozhledy« jedním z hlavních nositelů třetí fáze obrodného hnutí, fáze literární. V létech 1880-1899 vycházely na Moravě ve Velkém Meziříčí za redakce Fr. Dlouhého Literární listy; zde od r. 1890 vystupuje mladá generace kritická v čele s H. G. Schauerem a F. X. Šaldou, k nimž přistoupili Jiří Karásek, Arnošt Procházka, Jindřich Vodák, Jan Vorel a j. Vyzbrojena znalostí světových literatur, ,podrobovala tato »moravská kritika« novými metodami české písemnictví ideové i estetické revisi, nešetříc autorit ani tradicí. Ukázky moderní české poesie i prózy přinášely také moravské časopisy Vesna (1882-1897), redigovaná Fr. Dlouhým, a Roháčkova Níva (1891-1897), v nichž vycházely prvotiny O. Březiny. Obě t;)-·to skupiny přešly d~ »Rozhledů«, a když po Macharově stati o Hálkovi a po Saldových bojích se »Světozorem« se rozevřela propast mezi starší generací a mladými literáty, vydán byl 1. října 1895 v »Rozhledech« manifest Čes k é m ode r n y. V tomto provolání, namířeném jak proti vlastenecké škole literární, tak proti plochému realismu, proti mladočeské politice i proti hospodářskému liberalismu, stojí vedle sebe dva principy: naprostý indi .vidualismus umělecký a socialistické pojetí veřejného života. Rozpor ten vyjadřují i jména umělců a politiků, manifest podepsavších: F. V. Krejčí, F. X. Šalda, O. Březina, J. S. Machar, V. Mrštík, A. Sova, J. K. Šlejhar, E. 439