Korner, J. PelcI, Fr. Soukup. Sdružení se však brzy uvolnilo a při »Rozhledech« zůstal jen F. V. Krejčí, který jim dodá val kritický ráz. Mezitím se v pevnou skupinu ustavili jiní ze spisovatelů, kteří kriticky vystupovali v »Literárních listech« a uveřejňovali své práce ve »Vesně«, »Nivě« a »Nových proudech«. R. 1894 založil Arnošt Procházka s Jiřím Karáskem umělecko kritický měsíčník Moderní revue (vycházel do Procházkovy smrti r. 1925). Kromě písemnictví zabýval se též uměním výtvarným a v kritické části soudil českou literaturu; přinášel ukázky moderního básnictví protinaturalistického, symbolického a úpadkového, přeložené i původní; z filosofů uváděl nejkrajnější individualisty, z estetiků vyznavače umění absolutního. Tak název »dekadentů,« jenž byl této skupině dán, vystihoval stanovisko »Moderní revue« jen přibližně. Kromě zakladatelů vtiskovali jí ráz z básníků O. Březina a K. Hlaváček, pak S. K. Neumann, později V. Dyk a posléze M. Marten. R. 1896 a 1897 se snažila ke skupině »Moderní revue« přimknouti t. zv. Katolická moderna; dokladem toho je Almanach secesse (1896), vyd. S. K. Neumannem. Pro šíření anarchistických zásad, objevujících se také občas v »Moderní revui«, založil S. K. Neumann Nový kult (1897-1904), kde vstoupili do literatury anarchičtí impresionisté Fr. Gellner, Jiří Mahel'l, Fr. Srámek. S členy »Moderní revue« jest spojen vynikající soubor Knihy. dobrých autorů (1905-1925), který pro Kamilu Neumannovóu řídil Arn. Procházka a kam mnoho děl, většinou pseudonymně, přeložil. Koncem r. 1898 nastává utišení bojovné nálady mezi starší a mladší generací a ozývají se snahy o součinnost obou skupin. Výrazem toho jest obrození »Lumíra« r. 1899, kam za redakce V. Hladíka vstoupil dosud nesmiřitelný F. X. Šalda, když ztratil svou kritickou tribunu zánikem »Literárních listů«. Polemikami »Lumíra« s »Moderní revuí« se však r. 1900 prohloubily rozpory mezi Šaldovou a Karáskovou skupinou, ale i Šalda se odcizil »Lumíru« a s ním mňozíz mladších spisovatelů. R. 1907 vystoupil z redakce V. Hladík a odevzdal ji V. Dykovi, který znovu pozdvihl jeho uměleckou úroveň a shromáždil za spoluredakce Hanuše Jelínka v něm mnoho mladších spisovatelů, zvl. O. Theera, K. Sezimu, R. Medka, Arna Nováka a j. Jiné časopisy nejmladších literátů byly málo významné; mnoho literárních podnětů přinesla překladová Moderní biblioté 440