tické snahy měsíčník Hlídka (do r. 1941). K denním listům moravským přibyly v Brně r. 1893 svobodomyslné Lidové noviny (od r. 1945 jako Svobodné noviny), založené brněnským politikem a národním buditelem Adolfem Stránským (1855-1931); ten v nich spojil zásady mladočeského liberalismu s prvky pokrokářskými a realistickými a podřídil je potřebám Moravy; povznesly se k úrovni v.elkého deníku širokého rozhledu zahraničního, svérázného názoru hospodářského, jasné kritičnosti ve věcech domácích a silného kulturního povědomí. Obrodným vlivům nového novinářství neubránilo se ani mladočešství; i jeho publicistika se reorganisovala, přijavši mladé pracovníky, kteří prošli školou realismu nebo pokrokářství. K svéráznému postavení se vypracoval z revuí týdeník Přehled) založený r. 1903 jako pobočný orgán realistický; stal se informačním listem, otevřeným volné diskusi s přídechem tradicionalistickým a s propracovanými rubrikami umělecko kritickými. Ráz mu vtiskoval zprvu Masarykův epigon, pak jeho odpůrce, Emanuel Chalupný: V popředí zájmu všech novinářu stála politika v rámci obecných dějin současných a v souvislosti s životem sociálním a hospodářským. Příznačný jest však pro novodobé novinářství živý zájem, který věnuje otázkám národního hospodářství. Tvůrcem české vědy národohospodářské byl universitní profesor, Moravan rodem, Albín Bráf (1851-1912), vynikající žurnalista, zachovávající souvislost s politickými tradicemi staročeskými (byl příbuzenskými svazky spiat s rodinou Palackého a Fr. L. Riegra). Trestí jeho snah jsou Listy politického kacíře (1902), vynikající jasností a přehledností výkladů. Realismus v českém umění básnickém. Umělecký realismus se projevoval ve všech literaturách nejplněji románem a dramatem. Kdekoliv realismus pronikal i do poesie, přibližoval ji jednak próze, jednak i slohu novinářskému; sahal rád po výrazech všedního dne, běžné mluvy, lidového jazyka, vyhýbaje se hromadění obrazů a slovní dekoraci; v tom ve všem se jevil odpurcem formalismu. S oproštěním a ozdravěním básnické řeči přinášeli však veršující realisté namnoze také střízlivost a suchopár. Hlediska jejich byla menší měrou tvarová než ob 442