pravnost v Básních (1884) a Hrdinných touhách (1906), v básnické kronice Husova mučednického vítězství Alleluja (1919) a částečně i v pozdních ohlasech drobné epiky lidové Z baladických (1933). V obraze pražské společnosti, Stará komedie (1892, tam vložil i zvířecí rozmarnou báji, navazující na Čelakovského Veliký sněm ptačí) samostatně vyd. 1929), se zmocňuje všední skutečnosti satirickým a rozmarným veršem. Neústrojnou směsí filosofické kontemplace, lidové burlesky, legendy nebeské i pekelné, visionářství a humoru jest Legenda staronová (1927) s motivy válečnými i s idylickým jinotajem sloučení československého. Mnohému se Táborský naučil u básnických klasiků ruských. Z nich, kromě slavné komedie Gribojedovovy »Hoře z rozumu« (1932) a ukázek z Puškina - v jubilejním roce 1937 věnoval knižní monografii Puškinovi) pěvci svobody -přeložil vzorně básně Lermontovovy (3 sv. 1892, 1895, 1918) s cenným literárně dějepisným úvodem a leccos z pozdější lyriky na př. Polonského, Tjutčeva, Merežkovského. Šťastný jest Fr. Táborský i jako kronikář a kritik výtvarný. Jeho články a posudky v »Naší době«, podpisované pseudonymy Lorenza a Fra Tito, úvody k obrazovým souborům J. Úprky, H. Schwaigra a Ad. Kašpara, jeho studie o malířství i stavitelství ruském do XVIII. věku (1921), jeho básnické essaye o Praze, psané k dřevorytům Vikovým (1928) a o Rusavě, doprovázející kresby Kašparovy (1928), prozrazují vzácnou schopnost vnímání výtvarného a srdečnou lásku k umění. Stranou ostatní slovesné činnosti Táborského stojí vzpomínkové prózy U kamarádského stolu (1933) a scénický pokus Svatba Karla IV. (1935). K realistickým básníkům domova řadí se Jan Karník .< vl. Josef Svítil, * 1870), rodák a chvalořečník Novoměstska na Horácku. Jeho dráha, značená sbírkami intimní lyriky a veršovaných obrázků, na př. Chudobná žeň (1904), Závětří (1928), Dooráno (1940) a Srdce a obrázky z pouti (1944), vede od »Katolické moderny« k čisté prostotě sládkovské; doplňuje ji jadrná kronika selského domova prózou, Soumrak rodu Jamborova (1921). Jan Karník náleží k nejopravdovějším současným polonofilům; osvědčil to antologiemi Z polského Parnasu (1930), sahající od Konopnické k Tuwimovi a Poesie svobodné Polsky (1937), obsahující výběr z básníků »Mladé Polsky«, a zvláště knihou láskyplných statí Pod perutí bílého orla (1926). 444