ty« (1891), »Zimní sonety« (1892), »Jarní sonety« (1893) a »Podzimní sonety (1893) ] zachycují nálady, vtipy a hry okamžiků ve formě, rušící celkem útvar znělky, u nás od Kollára a Vrchlického běžný. Machar sám charakterisuje moderní, především svůj sonet: »Moderní sonet nyní jest jak nůž, vylétne z pochvy, v modro zahrává, a když se tkne, do krve řezává~~. R. 1893 se začíná zcela nové období v tvorbě Macharově: nadchází objektivisace. Bol osobní se ztrácí v hoři sociálním, lyrika ustupuje analyse a živel myšlenkový převažuje prvky citové. Období to zahajuje sbírka hořkýchmeditací a projevů o naší politice a filosofii českých dějin, Tristium Vindobona (1893). Machar tu podává sžíravou kritiku našeho politického a národního zápasu s evropského hlediska; když zavrhl vládnoucí historismus, když se rozešel s českou přítomností, upírá přece věřící zraky do lepšího národního a sociálního zítřku. A jako vnitřní psychologický obsah jest i básnický výraz nový: verše trhané, vržené improvisačně na papír, nepoutané vazbou strof a namnoze zbavené i rýmu. Pozdní protějšek k ní tvoří sbírka Tristium Praga (1926), politická obžaloba poměrů v osvobozené vlasti, skeptický, básnicky již vychladlý protest. Následující kniha, nadepsaná slovy Jacobsenovými Zde by měly k,vést růže. " (1894), obsahuje kromě prologu a epilogu devE'it lyrických dramat ženských duší, přednášených střízlivým veršem, ocitajícím se stále na pomezí prózy: cyklus podobizen a povídkových skizz moderní trpící ženy, kreslených na společném sociálním pozadí, požaduje pro ženu právo na osobnost, na lásku, na pochopení. Po létech se vrátil k oblasti této knihy, ale s objektivismem již ~načně zesláblým, v cyklech veršovaných povídek Zivotem zrazeni (1915) a Filmy (1934) . Ve veršovaném románě prostitutky, zoufající si nad nemožností vrátiti se k počestnému žití, Magdalena (1894), pojí se k malbě ženského osudu jízlivá kresba českého maloměšťáctví a dravá satira našeho politického života. Duchaplný pamflet na mladočeskou politiku, Boží bojovníci (1897), vyhnal tuto satiru v bujnou grotesku. S tím souvisí i svazek pošklebků, invektiva epigramů Satiricon (1904), kde satira literární převládá. Výlet na Krym (1900) jest cestopisný deník, plný slunce a vyrovnané nálady. Náladové básně a písně obsahují poz 446