vězení, to vše dává látku jeho drobné próze, která od hutné drobnokresby postupuje buď k satirické kritice nebo ke kulturnímu výhledu. Nejčastěji se vracejí kritika rakouských vlád a českých poměrů politických, boj proti církvi a kněžstvu a dějinné filosofické úvahy o poměru antiky a křesťanství. Nejlepší kusy vynikají břitkým a jasným slohem a hutným výrazem; tím se blíží feuilletonům Nerudovým, od nichž si Machar osvojil formy polemické a parodistické. Z knih feuilletonů, sestavených často bez pevného plánu, významné jsou ty, které podávají materiál k poznání doby nebo osobnosti spisovatelovy: Konfese literáta (1901), vzpomínky Nemocnice (1914), Kriminál (1918), Pět roků v kasárnách (1.927), Oni a já (1927) a" j.; vysoko nad ně vynikají Vídeňské profily (1919). Samostatné svazky jsou věnovány antice; především úvaha o Římu antickém, křesťanském a moderním Řím (1907) s doplňkovým svazkem Pod sluncem ita,lským (1918) přecházejícím v proticírkevní polemiku. K nim se pojí feuilletony shrnuté s názvem Antika a křesťanství (1919). Kritiku církve, kterou provádí mnohem útočněji než Havlíček a bez úcty k dějinným formám křesťanství, vyhnal v parodistický pamflet v Katolických povídkách (1911). Machar se častěji sám pokusil osvětliti své místo ve vývoji české poesie. Staví sebe přímo za Čelakovského, Havlíčka, Nerudu, s nimiž ho sdružují převaha inteligence nad citovým životem, jasnost myšlenky, uvědomělý realismus, dar pronikavého vtipu a jasný smysl pro lidovost a českost v básnictví. Mezi výsadami, které stále potíral, byly i výlučné umělectví, učená akademičnost a literární virtuosita. Právě tyto rysy činí jej protichůdcem Vrchlického a jeho školy, ač v počátcích své dráhy zachovával s nimi souvislost. Odpor, který Machar pozdvihl proti lumírovcům a jejich epigonům byl nejen výrazem literární revoluce, ale i projevem sebevědomí básníka, zahajujícího novou etapu vývojovou. Právem se cítil mluvčím velkého hnutí kulturního přerodu v Čechách na konci XIX. stol.; a to jak pro svou kritickou inspiraci, tak pro své cítění sociální. Modernost Macharova jest myšlenková, nikoli umělecká; vnesl do poesie řadu otázek a problémů politických a etických, zvláště emancipaci dělnictva a ženy a nesmiřitelný odpor proti Habsburkům a katolickému Římu; učinil lyriku, kterou postavil v nejtěsnější blízkost publicistiky, orgánem veřejné kritiky, polemiky a diskuse; zobrazil ve 448