mluví celý lašský kmen na Ostravsku, Těšínsku a v moravskoslezských Beskydách. Vyslovil tak tíhu zoufalství a vzdor hornického, hutnického a horalského lidu. Národnost jest mu zároveň hodnotou sociální, neboť jeho utlačený a opovržený Čech - Slezan jest zároveň proletář vyssávaný cizáckým kapitálem v uhelných dolech, nebo chalupník, utiskovaný zvůlí velkostatkářského panstva. Svůj národ vidí však zároveň ve chvíli, kdy mu hrozí zkáza poněmčením a popolštěním a jeho krajní pesimismus nezná jiného východiska než vzdor a pomstu. Se svým lidem se cítí Petr Bezruč opuštěn od ostatního národa, hlavně od lehkovážného pražanství; v slohu romantickém si svůj lid představuje někdy jako Spasitele, krvácejícího na kříži, jindy jako vzdorného loupežníka-osvoboditele Ondráše. Všechna divoká nenávist k utiskovatelům, německo-židovským majetníkům dolů a hutí a k jejich přisluhovačům vrcholí vášnivým záštím k symbolickému ztělesniteli tohoto příkoří, k rakouskému arcivévodovi Bedřichovi 8 markýzi Gérovi. Na tyto základní motivy složil »prvý bard Beskyd a poslední« několik velkolepých zpěvů, jež se od nejkonkrétnějšího realismu stupňují až v hrůzné vise: »70.000«, »Ostrava«, »Škaredý zjev«, »Leonidas«, »Já«; ostrými rysy kreslí balady sociální: »Maryčka Magdónova«, »Bernard Žár«, »Kantor Halfar«,' »Žermanice«. Ale zapěl i několik důvěrných lyrických básní na motiv teskné touhy po ztraceném dětství a hořkého stesku lásky zhrzené, života prohraného: »Jen jedenkrát«, »Hučín«. V básnickém epilogu »Stužkonoska modrá« dochází tato intimní lyrika svého vrcholu. Bezručova lyrika tíhne vždy k dramatisaci, často zvyšované prostředky rétorickými, uchvacuje prostotou, lapidárností, ukázněností a přirozeností. Píše v uvolněných verších, většinou daktylských a daktylotrochejských, :užívá původních, často smělých rýmů, vyjadřuje se výraznou řečí, silně zbarvenou nářečím lašským, a to frazeologicky i hláskoslovně. Vydatně těží z názvuků lidové písně; buduje na kontrastu a paralelismu, působivě využívá refrénu. Petr Bezruč se sám stavíval okázale v protiklad k vývoji české lyriky soudobé a z počátku byl 'opravdu z literární souvislosti téměř vylučován. Ale přece je zřejmá II něho souvislost s vývojem české lyriky. Nezůstala na něho bez vlivu škola klasické filologie, kterou prošel, stejně jako studium lidové písně a jejích následovníků, jme 451