bral se zevrubně do studia J. S. Machara a zvl. P. Bezruče a osvětlil po prvé znalecky Literární život slezský (1925). Na Machara a ještě větší měrou na Heina v cynick~ upřímnosti erotických zpovědí a ironických pohledů do života navázali oba bohémští přátelé František Gellner a Josef Mach. Kreslíř-karikaturista »Lidových novin« brněnských, František Gellner (1881-1914), autor tří lyrických svazečků: Po nás ať přijde potopa (1901), Radosti života (1903) a Nové verše (1919, pohrobně) odhaluje nejprve vtipně a kousavě rub tělesné lásky a výšklebně zkresluje radosti i vzněty mravopočestného měšťáctví. Později propuká u něho pod zádumčivým steskem židovského požitkáře-ilusionisty rytířská láska k životu zdravých pudů a silných citů, jinošské nadšení pro přírodu a volnost, čestný vzdor proti všem křivdám pokrytecké společnosti. Stručný a zpěvný verš Gellnerův se přibližuje svou prostotou a plastičností a svým spojením písně i epigramu vždy více slohu prostonárodnímu. Nejedna z jeho povídek, hlavně ze života studentského, uměleckého a židovského má břitkou úspornost novel Čechovových. Fr. Gellnerovi se intonací blíží jeho studentský druh Josef Mach (* 1883), americký novinář a český diplomat v Italii. Do souboru jeho Básní (1933) pojal pořadatel Albert Pražák k ironické a vtipné lyrice Robinson Krusoe (z r. 1909) a Na obou polokoulích (z r. 1918) také vydatný výběr z Machových amerických veršů z doby válečné obsahu politicky buditelského. Odvrat od realismu v české lyrice. Katolická Moderna. Básnický rozklad školy Jar. Vrchlického postupoval na prahu 90. let dvojím směrem. Jednak se hlásily i v jejím okruhu předzvěsti literárního realismu, jemuž současně dával samostatný výraz silný zjev Macharův: byl to projev probouzejícího se smyslu pro skutečnost v poesii a stupňující se snahy o objektivnost; . měnil se především předmět pozorování básnického. Současně se však ozývá mezi epigony Jar. Vrchlického sm~r opačný, zjemňující a přetvářející metodu vnímání ve směru stupňovaného subjektivismu. Tito lyrikové byli spíše rázu novoromantického a stávali se předvojem nového hnutí poetického, s J. Vrchlickým již nesouhlasícího. Vynikali prudším životem dojmovým, smyslovým a citovým; oddávali se v poesii rozko 454