ším, snům a beznadějím lásky spíše smyslné než duchové; opájeli se dojmy hudebními, vzněty uměleckými, představami středověkého světa; pohrávali s myšlenkou nemoci, rozkladu, smrti; vzněcovali se náboženstvím pojatým katolicky a polomysticky. Byli pečlivými stylisty, ale nahrazovali mnohomluvnost Vrchlického zhuštěnějším a plastičtějším výrazem slovním a obrazovým; přihlédali i k hudebním hodnotám verše a snažili se o neobyčejnost a novost metafory; ze zevního světa volili ne již pouhou dekoraci, nýbrž symboly, jak je tomu učili francouzští mistři Baudelaire a »symbolická škola« s Verlainem a Moréasem v čele. Celkem bylo jejich umění úzké a jednotvárné: přijímali více z literatury než ze života; podávali zhusta básnickou dekoraci místo vniterné skutečnosti; neubránili se frázím básnickým;ukryli za poetickou módou své individuality. Sem náleží především Otakar Auředníček, Jaromír Borecký a Jaroslav Kvapil; lyrickými svými počátky z let 1885-1889 řadil se k nim také F. X. Šalda. Otakar' Auředníček (1868-1945), autor dvou sbírek lyrických Verše (1889) a Zpívající labutě (1890), upoutal žhavou smyslností a temperamentní odvahou erotiky, zakalené představou rozkladu a zmaru. Jaromír Horecký ('X< 1869 v Českých Budějovicích, dlouholetý ředitel universitní knihovny pražské), horlivý tlumočník básníků Banvilla, Flauberta, Mickiewicze a Wyspianského, učený překladatel z poesie východní, vyzpíval ve své Rosa mystica (1892) sny a ekstase melancholického srdce, raněného bolestnou láskou a závratnou touhou po tajemnu. V Básníkově kancionálu (1905), ve Zpěvech života (1912) a v cyklu znělek Pršely růže (1920, z let 1886-1920) obnovoval tradici Vrchlického v starším sensualistickém a kontemplativním smyslu lumírovském a ukázal se umělým napodobitelem západních forem veršových. Jeho monografie o Jar. Vrchlickém (1906) a Al. Jiráskovi (1933) jsou rázu jen popisného. Závažností kulturního zjevu předstihl oba daleko Jaroslav Kvapil (* 1868). Jako syn lékaře narodil se 25. IX. r. 1868 v Chudenicích. V Praze se záhy vzdal soustavných studií lékařských i filosofických a stal se r. 1891 žurnalistou; r. 190vstoupil do služeb Národního divadla jako dramaturg, režisér a šéf činohry a vytrval tam až do politického převratu r. 1918, kdy jako zvláště činný člen »Maffie«, zasloužilý vůdce spisovatelské kampaně za národní samostatnost, při 455