V řadě lyrických vzpomínek, konfesí a deníkových zápisků, skládajících tragedii jedincovu Zlomená duše (1896), odchyluje se A. Sova výlučně k malbě psychologické, a vystihnuv pronikavým pohledem citové i rozumové krise svého reka, dítěte soumraku století, podal autentický příspěvek Ik duševnímu přírodopisu své generace. Kniha, nasycená protesty a vášnivými výbuchy, má vervní, vášnivou formu: verš jest někdy uvolněn, jindy rozlomen a zborcen, aby co nejpronikavěji vyzněl výkřik obnažené duše (proslulosti došlo intermezzo knihy »Smetanovo kvarteto Z mého života«hudebním vcítěním i tragikou uměleckého genia vůbec). Ještě dále jdou Vybouřené smutky (1897), podávající pouze výběr z rozsáhlé meditativní lyriky. A. Sova tu prožívá a básnicky formuluje problém dekadence, ale osvobozuje se od ní tušením nového lidství a úsilím o ně. Duševní stavy promítnuty jsou tu většinou symboly vzatými ze světa visionářského; všecko jest tu nápovědí, zkratkou, znamením. Tam, kde A. Sova rozpřádá vidiny lepších zítřků, nabývá hymnické výmluvnosti a básní již volnými rytmy. Kniha Ještě jednou se vrátíme (1900) v nevelkém oddíle »Údolí nového království« rozvíjí volnými rytmy sliby, obsažené v závěru »Vybouřených smutků«; visionář odvážné obraznosti, ale sensibility zjemněné zvláště pro syntetický postřeh krajinný, vytváří tu symboly pro představy nového života a nového člověčenství, kolísaje mezi závratným kultem osobnosti a matnými nadějemi kolektivními. Ostatek knihy střídá intimní lyriku se vzrušenoudeskripsí, vytříbenou krajinomalbu s eroti,kou, v jejíchž hned roztouženě zádumčivých, hned citově rozvášněných písních Sovův verš víc a více hudební. Nato se Sovův vývoj rozbíhá trvale dvěma směry, meditativním hamnoze aktuálního zbarvení a intimním kořenů smyslových a citových. Četné sbírky první skupiny trpí myšlenkovou nejasností, upadající z krajností individualistických do t;adikalismu socialistického. Po macharovsky zjitřeném sarkasmu v politicky a sociálně vyhrocených Třech zpěvech dnešků i zítřků (1905) povznášejí se symbolická a plastická Dobrodružství odvahy (1906) občas k výšinám »Údolí nového království« a opěvují zbrojné odhodlání mladého pokolení mravně zreformovati společnost. Kontemplativní lyrika Sovova vrcholí pak v blízkosti jeho padesátky sbírkami Zápasy a osudy (1910) a Zně (1913); v obou převládá klad, důvěra a mír optimisty a 459