vitalisty, oddávajícího se vděčně plnosti života, jejž byl dosud soudil. Z úzkostlivých otřesů češství za světové války a z důvěřivých tuch národně politické svobody vznikly Zpěvy domova (1918), inspirované namnoze krajem i lidem jihočeské domoviny. Dílem před politickým převratem, dílem nedlouho po něm vznikly dvě tendenční sbírky sociálně revolučního zasvěcení, Krváce,jící bratrství (1920) a Jasná vidění (1922); k prvé z nich připojil Sova náladově intimní cyklus Rozjímání ranní i navečerní, jako by chtěl naznačiti, že kritickou skepsi časově určenou dovede vždy překonati kladným a básnickým viděním světa a jeho věčných hodnot krásy a pokory. Tento proces se pak opakuje v knihách pozdní meditace Básně nesobeckého srdce (1922) a N adě,je i bolesti (1924), kde Sova uzavírá smír s lidmi a s věčností. Z pozůstalosti přibyla mezi díla meditativní ještě sbírka Za člověkem (1930), kde se vedle dum a úvah o člověku v jeho vztazích individuálních i společenských čtou také hojné básně příležitostné. Intimní lyrika Sovova prožívá nedlouho po čtyřicítce básníkově - v tragické obdobě k Vrchlickému z let »Oken v bouři« - svou mučivou zkoušku ženinou nevěrou a ztrátou víry v kladnou moc lásky; tehdy dílem v melodické formě písňové, dílem s názvuky baladickými píše Sova svou lkavou a proklínající Lyriku lásky a života (1907). Teprve pozdě nachází v Básníkově jaru (1921), v Drsné lásce (1927) a v pohrobních Hovorech věcí (1929) citovou rovnováhu, štěstí z tvůrčího i pozorovatelského okouzlení, vděčný vztah k životu, avšak také k smrti. Epik Sova se přihlásil po prvé alegorickou Balladot o jednom člověku a ,jeho radostech (1902), kreslící v goethovském dualismu pána a šaška tragikomedii romantického požitkářství, které vede k zoufalství. Později ji zařadil do Knihy balladické (1~15), kde se na látkách pohádkových i polohistorických, lidových i společensko moderních pokusil o pokračování a prohloubení erbenovské tradice, zvláště šťastně v drama tis a ci zápasu přírodních sil o člověka. Veršovanou dětskojl báchorkou s výchovnými zřeteli jest O vysvobození prince Jirky (1916). Sova prozaik, jenž k mistrovství dospěl pouze v krátké povídce impresionistického provedení a dušezpytné pronikavosti, debutoval r. 1898 Prósou; úhrnem mladistvé jeho novelistiky jsou Povídky a menší črty (1903, později označeny jako »Kasta živořící a jiné prósy«). Zde s V. Mrští 460