supranaturalistického. Druhá kniha vyznačuje se i formálně obratem k volnému verši i částečným opuštěním rýmu; bytostná změna v duši básníkově jest však patrná. Svítání na západě (1896) jest prosyceno z počátku ještě smutkem nevyžitých lisek, životních ztrát a touhou po smrti. Ale celek, uvedený úchvatnou »Ranní modlitbou«, opřený o »Zalm ke cti Nejvyššího jména« a uzavřený paianem ekstase nadosobní »Víno silných«, posvěcuje již přesvědčení o vykupitelské moci bolesti a o kladně přetvářející síle smrti (hl. v »Tajemství bolesti« a v elegii »Až sedneš za můj stůl«). I znamená kniha v duchovním vývoji Březinově to, co v mystice se jmenuje vyvolením a zasvěcením: básník si uvědomuje jasně transcendentní svůj cíl a obětuje mu zemi, její rozkoš, její lásku; ujasňuje si výjimečnou odpovědnost svého úkolu a pokorně pří jímá úlohu, jež mu určena v dramatě vesměrném. Tu padají okovy, vížící jej k světu smyslů a jevů, básník se zhošťuje pocitu osamocenosti u vědomí bratrství se sourodými bytostmi. Vítězně laděná kniha mystického objektivismu, Větry od pólů (1897), přináší zjevení duchových jistot. Zde Oto Březina všestranně objasňuje a ideově rozvíjí ústřední a jednotící svou myšlenku mystickou, která přes tradiční své prvky starověké i křesťanské temení z přírodovědeckého monismu novodobého; jest to »představa evolučního vývoje k tajemné Vůli za stálé součinnosti všech součástek vesmíru, za vnitřní jednoty veškerého tvorstva, veškerého dění a myšlení« (M. Marten). Nyní láskou ke všemu tvorstvu a hlavně k bratřím stejné životní víry (»Láska«) přemožen jest pocit tajemné zděděné viny, nyní v »Bratrství věřících« se básník dovede modliti překrásně za nepřátele. Oslovuje živly v »Písni o slunci, zemi, vodách a tajemství ohně«, hovoří s bouří, monumentalisuje svúj poměr samotáře k městu, aby se na samém závěru knihy v apostrofě »Věčného a Třikráte Svatého« zahloubal nad mysteriem božství, zachváceného tajemným zráním. Proti této jásavé knize optimistické závrati jsou Stavitelé chrámu (1899) dílem těžkých nejistot, tragických otázek, které vyvrcholily v rozlehlé skladbě vesměrného pesimismu »Se smrtí hovoří spící«. Básník obrací zraky opětně k zemi, pojaté v »Apotheose klasů« přímo s evangelickou čistotou. Zase slyší hlasy skeptické skutečnosti, výkřiky smyslů, zrádné pochybnosti hmoty; opět znepokojují jej s temných svých stránek bolest a práce, vykupující člověka z tajemné viny 464