literárních poznámky k románské tvorbě a genetický nákres francouzské kritiky), Umění jako kritika života (1906, hl. o germánském písemnictví, o němž tři essaye vyšly jako Ideje zítřku již 1898), Tvůrcové a epigoni (1927, podobizny domácí, zvl. Vrchlického, Jak. Arbesa, Jar. Marie, Mil. Martena) a »iniciály a iluminace«, Cesta mystická (1932, stručné studie o básnících a výtvarnících hl. románských a polských s veršovanými vložkami). Zde všude ukázal své široké vzdělání, založené na metodách francouzských, a velkou znalost písemnictví západního od romantiky po symbolismus. Soustavné analysy nepodává, nýbrž . obrací se spíše k psychologii autorů a slohem stručným, ale malebným vyslovuje především svůj osobní dojem z jejich děl. Tím se zařadil mezi tvů.rce české kritiky impresionistické. Čistěji než Karásek, na menším prostoru dvou lyrických knih, ztělesnil typ české »dekadence« její Mácha, K. Hlaváček; proti aristokraticky vypiatému individualismu Karáskovu jsou u jeho mladšího druha patrné sociálně třídní kořeny tvorby revolučně zatrpklé a nihilisticky beznadějné. Karel Hlaváček (* 1874 v Libni, t 1898 tamže), syn proletářské rodiny z pražské dělnické čtvrti, stanul na rozhraní literatury a výtvarnictví, v němž se pokusil hlavně jako kreslíř a ilustrátor. Tuberkuloso4 stravovanému bohémovi nebylo dopřáno malířsky vyzráti; zato spisovatel, jenž od založení stál věrně při »Moderní revui«, si dobyl v poesii pevného místa. Zavrhnuv svou veršovou prvotinu Sokolské sonety (1895), prozrazující na nejednom místě budoucího náladového impresionistu, K. Hlaváček se postavil ve sbírce Pozdě k ránu (1896) pod vliv Karáskův a jeho vzorů, zvl. Verlaina, Maeterlincka, Dubuse; jest to sbírka literárních dekorací a básnických postojů, jimiž se s nemalým darem stylisačním vyjadřovala citová melancholie z konce století. Ve Mstivé kantiléně (1898) vystupuje již jediná maska, škraboška geusů XVII. věku, zoufale bojujících tváří v tvář smrti a marnosti. Tuto masku, provedenou důsledně a s baladickou plastikou, dovedl Hlaváček proměniti v hluboký- symbol svého srdce, které uprostřed dělnické bídy, vzdorujíc jí třídně uvědomělou nenávistí proletářskou k sytým a mocným tohoto světa, čekalo neodvratný konec a zmar. Hlaváček byl zvláště nadán máchovským cítěním hudebním: byl to pravý symbolista, chápající plně korespondenci zevnějšího a vniterného světa. 470