tvářícího se aristokraticky, přešel do předních řad socialistického kolektivismu a někdejší výlučnost zaměnil za postoj revolučního bojovníka, zápasícího za práva zástupů. Stal se vyznavačem neobmezeného, samospasitelného života, ať kolotá v plodivé přírodě, ať se projevuje v technických výbojích strojové civilisace, ať tíhne k přestavbě společnosti a k pobratření jejích členů. Básnické pokolení r. 1914, zorganisované v předvečer války, jež nemínilo navázati ani na Březinu, ani na Sovu, ani na Dyka, přimklo se s družnou vděčností k Neumannovi a v tom je skoro samozřejmě následovali i pováleční lyrikové vitalističtí a proletářští; jediný F. X. Šalda, jemu ve všem protichůdný, může se měřiti s jeho populárností u poválečné mládeže. Protichůdcem Neumannovým se jeví K. Toman, jehož jinošství se dočasně hlásilo k anarchistickému individualismu »Nového kultu«; proti neumannovské extensivnosti staví intensitu prožitků, proti rozvlátému řečnictví lyričnost co nejhutnější, proti záplavě smyslnosti původní citový zdroj, tryskající z hloubek základních vztahů životních a zpívající melodiemi domácí tradice. Z hořkých smutků a vzpurných sarkasmů hrdého mládí na sklonku století vyrůstala nejstarší lyrika Karla Tomana (vl. Antonína Bernáška, * 25. února 1877 v Kokovicích u Slaného; žil jako volný spisovatel v Praze, kde 12. června 1946 zemřel. R. 1945 byl jmenován národním umělcem), ale vyrostla nad tuto uzounkou oblast zastřenou mrakem dekadence. Dokazuje to vzest}lp nevelkých, ale hutných knih: Pohádky krve (1898), Torso života (1902), Melancholická pout (1906) , Sluneční hodiny (1913), Měsíce (1918), Verše rodinné a jiné (1918), Hlas ticha (1923) a Stoletý kalendář (1926). Teskného tuláka po světových metropolích, jenž nejprve revoltoval proti svému vyhoštění a pak se hrdě oddal smyslové kypivosti života, nezapomínaje v svých příznačných epitafech na memento smrti, povolal ne odolatelně hlas domova; vášnivce dravých smyslů a temné krve překonal tichý vyznavač pokorné družnosti lidské; milenec žen záhadných a dobrodružných, v jakých si libovala dekadence, zjihl u rodinného krbu nad kolébkou dítěte; v domácí krajině, ve věčných úkonech práce, v rodinných vztazích, ale i v symbolických postavách národních dějin nachází básník s monumentalisující jednoduchostí a skladností podobenství ,pro to, k čemu se prosnil, protrpěl, promiloval; také původní tón soci~lního vzdoru, zto 475