tických romancí Giuseppe Moro (1911) a vrcholí selským příběhem ze středočeské vsi o boji sedlákově se smrtí Zápas Jiřího Macků (1918). Rozsahem největší, významem však nikterak nejpřednější jest Dykovo dílo prozaické. Z počátku psal V. Dyk malé psychologické povídky; analyticky rozbírající všední tragedie lásky, svědomí, vůle: Stud (1901), Hučí jez a jiné prosy (1903), Píseň o vrbě (1908) a j. Daleko uměním je převyšuje povídka Krysař (1915), která do archaistického roucha obléká tragedii romantického ilusionismu, a to v přednesu podivuhodně soustředěném a sugestivním; zde se Dyk jako prozaik přiblfžilklasičnosti. Ze zpětného pohledu na pokrokové hnutí i na mravní pokřiveniny c. k. Rakouska vznikly skvěle typisující práce humoristické: Prsty Habakukovy (1925) a satirický Můj přítel Čehona (1925). V povidkové kronice Holoubek Kuzma (1928, psáno 1918) vytvořil V. Dyk beletristický doprovod k bolševické revoluci; v novelisticky soustředěných Soykových dětech (1929) shrnul tragedii válečné Evropy. Romány Dykovy mladosti byly myšleny jako části většího cyklu, »Akta působnosti Čertova kopyta«, a chtěly zahrnouti historii posledních let pokrokového hnutí; z cyklu vyšel nejprve závěrečný Konec Hackenschmidův (1904), pak Prosinec (1906). V. Dyk nahromadil tu hodnověrné časové dokumenty a zajímavé příspěvky 'k psychologii své generace. Typickým dílem válečným jest skladba Tajemná dobrodružství Alexeje lványče Kozulinova (1923): z protirakouské válečné satiry rusky travestované se rozrostla v dušezpytný rozbor osudové podlosti vládního novináře. Široce založený historický román Dě~ z prázdna (1932, J. díl s podtitulem »Děd Václav Šaroch«) zůstal torsem; měl zobraziti historicko-politické dění v Rakousku od úsvitu české politiky do pádu Rakouska s hojnými dokumenty společensko- intimními. Jako Dyk prozaik směřuje také Dyk dramatik od drobných, epigramaticky přibroušených skladbiček, proverby a monology (Tragikomedie) 1902) k dílům širšího dějového i ideového rozpětí. Posel (1907) jest pokusem o historické drama z bělohorské doby s odvážnou snahou označiti českobratrskou humanitu se zásadou »neodpírati zlému« jako vlastní strůjkyni bělohorského pádu. Pěti aktová tragedie Zmoudření Dona Quijota (1913) předvádí ironickou interpretaci věčného rozporu mezi smělým romantickým 478