matických prvků jeho her vedly jej k tomu, aby opustil formu scénickou a přilnul k tvorbě románové. Rakovnický rodák a táborský advokát Jar. Mayer ("" 1870, zahynul 1942 v Terezíně), užívající pseudonymu Jaroslav Maria, vystoupil jako dramatik dosti pozdě, a to Ipracemi cyklickými. Vystupují v nich většinou lidé chorobní,divokých pudů, dekadenti zhnusení i vábení láskou. Jsou to trilogie V podvečer věku (1898) a Dramatická sonata (1907); doplňuje je hra z ruské revoluce s velkým soudním přelíčením v popředí Má je pomsta (1908), drama nevěstky Dolfa (1919) a Lichoběžník (1922). Pak přenáší Maria své hry do minulosti, nejraději do renesanční Italie, naplňuje je barokním duchem smyslné vášně a ukrutenství a historické postavy zbavuje jejich velikosti. Po wagnerovské komedii Tristan (1908) patří sem především sugestivní skreslenina Michelangelo Buonarotti (1912) a ferrarská trilogie Parisina (1918), Lucrezia Borgia (1920) a Torquato Tasso (1918). Próza Mariova, zahájená travestií Goetha Werther (1907), obsahuje psychologické romány, čerpající buď ze života justičního, Spravedlnost (1917), obžalobné letopisy Panstvo v taláru (1924), Váhy a meč (1928), Advokáti (1937), nebo z oblasti zrůdné a tragicky podložené sexuality (Kyvadla věčnosti, 1920, sensační Tajnosnubní, 1922 aj.). Z jiných oblastí společenských čerpají Vojáci a diplomati (1930), Kantoři a inspektoři (1934), Bankéři a proletáři (1934). I v povídkách převládá pastósně nanesená pohlavnost často v rámci italském Dekameron melancholický (1927), Ďábelská nokturna (1928) a j. Ve skvělém svazečku ltalie a my (1932) shrnul essayistické úvahy o vlašské přírodě, národní povaze a umělecké kultuře. Realistické drama dušezpytné neb mravoličné učí se u těchto básníků a také u cizích mistrů, z nichž lbsen ustupuje víc a více vlivu ruských dramatiků; drama to se zabývá sociálními a mravními otázkami a vedle toho časovými spory a potřebami; někdy proniká výchovná tendence, jindy satirický poškleb. Větší osobnosti ani závaŽného díla nemá tato družina. Nad ostatní vynikl plodností Lothar Suchý (* 1873 v Turnově) , dlouholetý pařížský zpravodaj »Venkova« a po.vídkář veršem: jeho hry Nezabiješ! (1903), Slaboch (1909), Červánky svobody (1918), vynikající obratným dialogem, jsou namnoze občanskými dramaty pohlavní i životní neschopnosti. Z naturalistického 490