(* 1872), Vincenc Červinka (* 1877), Stanislav Minařík (1884-1944) a propagátor sovětského písemnictví a mistrný překladatel poesie, profesor Karlovy university Bohumil Mathesius a j. Původní soustavné dějiny literatury ruské nahrazují rozsáhlé partie v Máchalových »Slovanských literaturách« (1922-1929, 3 d.) a v jejich dodatku od téhož autora »0 symbolismu v literatuře polské a ruské« (1935) i ve Wollmanově »Slovesnosti Slovanů« (1928) ; novější období ruského písemnictví zpracoval Aug. Vrzal v »Přehledných dějinách nové literatury ruské« (1926) a Josef Jirásek v »Sovětské literatuře ruské 1917-1936« (1937). Týž autor zpracoval čtyřsvazkové »Přehledné,dějiny ruské literatury« (1946). Hlubokou psychologii ruské literatury podává monumentální dílo Masarykovo »Rusko a Evropa«, uvádějící hlavně do oblasti myšlenek Dostojevského, jehož byl Masaryk horlivým apoštolem a důmyslným kritikem. Máchal zobrazil populárně »Velké spisovatele ruské a ukrajinské« (1934); Jos. Hostovský vylíčil »Tragiku v životě a díle ruských spisovatelů« (1925). Na české půdě z ruského ,péra vyšla díla slavisty Karlovy university E. A. Ljack~o, »Historický přehled ruské literatury« (1937, staré ruské písemnictví) a »Klasikové ruské literatury« (1930, přel. Žof. Pohorecká, obsahuje' charakteristiku Krylova, Gribojedova, Puškina, Lermontova, Gogola, Gončarova, Turgeněva, Tolstého, Dostojev'ského a Čechova). Z pomůcek, přeložených vedle souborného díla Pypinova a Spasovičova o literaturách slovanských (přel. Ant. Kotík 1880-82), uvádíme Skabičevského »Historii literatury ruské XIX. stol.« (1897 v kompilaci A. G. Stína) , S. Volkonského »Čtení z ruských dějin a ruské literatury« (1901, přeL L. Hofman), S. A. Vengerova »Základní rysy nové literatury ruské« (1912, přel. G. Šuran), V. Poznera »Moderní ruskou literaturu 1885-1932« (1932, přel. V. Szathmáryová-Vlčková) . Realismus ve F ran c i i byl na vrcholu v 1. 70. a 80 .. Z jeho předchůdců H. Beyle-Stendhal zůstal za života nedoceněn a tvůrce »Lidské komedie«, která vycházela v 1. 40. a 50., Honoré de Balzac, mohutný malíř měšťanské společnosti a jejích zvrhlých vášn.Í, předpovídal již naturalismus. Vlastním otcem a spolu klasikem realistického románu francouzského byl G. Flaubert kotvící polovinou bytosti a polovinou díla v r~mantice; přesnost studia, schopnost zobrazovati typy společenské i duševní, dokonalost techniky, 494