básníci a kritikové s Vrchlickým v čele: Em. Čenkov, Jar. Borecký, Oto Theer, J. Vodák, H. Jelínek, Arn. Procházka, Oto Šimek a j. A n g I i c k Ý román realistický honosí se dvěma mistry, W. M. Thackerayem, ironikem velkého světa, a humoristou drobných lidí Ch. Dickensem. Na pevninské písemnictví působil pouze Dickens; jeho pozorovatelské umění se soustředilo hlavně na studium a zpodobování originálních postaviček, jmenovitě z nízkých vrstev lidových, které znal až na dno. Postupně se však podání Dickensovo měnilo v malbu celých sociálních tříd a prostředí, jejichž choroby a vady velký lidumil odhaloval a tepal, příspívaje tak k sociální reformě. Dickensova účast s vlastními postavami jest příznačná pro anglický román vůbec. S ní se setkávali evropští čtenáři také u dvou 'spisovatelek: u Charlotty Bronteové, která v »Jane Eyre« stvořila román ženy, bránící se osudu vnitřní silou, a u filosoficky založené a vědecky vzdělané George Eliotové, básnířky práce a poznání; na mravní náplň těchto spisovatelek upozorňoval s důrazem Masaryk. Spisy těchto, autorů byly u nás nesoustavně překládány již v období předcházejícím. Soustavnému uvádění anglické beletrie měla sloužiti Anglická knihovna (1898-1913; v 1. 1929-1934 obnovena s n. Ottova angloamerická knihovna). Ta přinášela i překlady z klasiků britské a americké prózy i díla spisovatelů současných, M. Twaina, Moorea, Kiplinga, Widea, Wellse a j. Soustavně byl však anglický a americký román překládán až ve stol. XX. Z překladatelů významný byl redaktor »Anglické knihovny« Josef Bartoš (1861-1926), Pavla Moudrá (1861-1940), Zdeněk Franta (1868-1943) a j. Písemnictví s ev e r s k é působilo na evropskou literaturu díly svých mladších spisovatelů mnohem významněji než svým mravoličným románem období předcházejícího. Po sociálním kritikovi a bezohledném vykladači pohlavních vztahů Švédovi Augustu StI'indbergovi byli to předevšíll1 dva norští a dva dánští mistři impresionismu. Norové Arne Garborg a Knut Hamsun pronikli psychologií rozvrácených samotářů, často z kruhů umělecké bohémy; jejic~ metodu neklidného črtání dojmů a nálad i náhlých odlesku podvědomého dění vystupňoval Dán Herman Bang, kdežto jeho krajan J. P. Jacobsen, mistr odstínů a lyrický filosof 496