(1924). Vilém Rozkoč (1923) předvádí v rámci žižkovské periferie a výtvarnické bohémy umělecké prohry i erotická pohoršení sochaře z proletariátu, který pak, jak dolíčeno v Řešanech (1927), prochází jako francouzský legionář světovou válkou a rehabilituje se v malém městečku západních Čech tvorbou a láskou. Souběžně s těmito velkými skladbami s poměrem měšťanstva a umělecké bohémy v popředí vznikly sbírky povídek namnoze z pražského učeneckého a uměleckého 'Světa: Z města i obvodu (1913), Siláci a slaboši (1916), válečný cyklus Ad hoc (1919) a vulgární a tělesnou erotikou přesycené Čtyři odvážné povídky (1926) pražských námětů. Obhajoba determinismu v duchu materialistickém, demonstrovaná bizarním osudem filosofovým, Psychologie bez duše (1928), je poslední dokončenou povídkou Čapkovou. Polopovídkou, poloessayem jest Větrník (1923), rozmarná to kritika vlastního postupu koncepčního a tvůrčího s nájezdy na kritiky děl K. M. Čapka, nejříznějšího polemika mezi českými autory vedle F. X. Šaldy a J. S. Machara. Ve všech těchto pracích K. M. Čapek znovu osvědčil jedinečný dar vciťovati se do nejrůznějších okruhů životních, zvláště do světa učeneckého, novinářského, výtvarnického a hudebnického, ale i do prostředí živností a řemesel, lékařství, soudnictví, obchodu a války a vyvážiti z jejich sociálního svérázu zvláštní osudy ~ povahy. V románovém i povídkovém díle K. M. Čapka-Choda český naturalismus vyvrcholil. K. M. Čapek-Chod jest důsledným naturalistou především soustředěným a pronikavým studiem sociálního prostředí a závislostí jednotlivce na něm. Naturalistická jest stejně jeho záliba ve všech projevech sexuality jako jeho zájem o rysy chorobnosti a úpadku ve společnosti, hlavně měšťanské, kterou vedle techniky !,ozvrací vítězný nástup proletariátu. Umělecky se K. M. Capek-Chod v lecčems od naturalistické školy lišil. Přepínaje detaily a zkresluje skutečnost, dospíval často ke karikující grotesce, která s barokností slohovou charakterisuje jeho výraz. Hlavní odklon Čapkův od básnické prakse západních naturalistů záleží však v účasti vla:stní osobnosti s látkou a postavami knih, jež mu nebyly studiemi lhostejné skutečnosti, nýbrž kusem vlastního života. Od počátku své literární dráhy snažil se vyřešiti základní konflikt mezi materialistickým naturalismem a takměř 507