ček, Jos. Laichter, F. X. Svoboda a Čapek-Chod, který vedle animálních žen zpodoboval již i ženy akademicky vzdělané, společensky samostatné a pohlavně uvolněné. Ale v tomto zápase o veřejné a občanské výsady ženiny se namnoze zapomínalo na její citový život, rozvíjející se plně v lásce, v manželství a v rodině, na ooobitou genialitu srdce, která do kulturního vývoje zasahuje nejhloub, když spolupracuje s mužem. O zpodobení této ženské duše se pod vlivem severských a anglických autorek pokoušely i spisovatelky české. Svým mravním poměrem k problému určovaly metodu svého podání. Byly impresionistkami, dokud líčily vzrušené bytosti dívčí, přijímající skutečnost s bolestnou hořkostí a s protestem zprvu bezmocným. Stávaly se ostrými posuzovatelkami společnosti a jejích mravních řádů, jakmile zobrazovaly rozpor etických požadavků a kompromisního života; tu vnikala do jejich děl i tónina sociální obžaloby. Když postoupily od bolestné trpnosti k uskutečňování činorodé touhy po obnově světa silou hrdinské osobnosti ženiny, opouštěly analytický realismus a pokoušely se vytvářeti nové typy mravní, nejednou od společnosti odpoutané. V čele tu stála od počátku velká básnířka Růžena Svobodová, obklopená pisatelkami autobiografických dokumentů, M. Gebauerovou a H. Čapkovou; ale ve vztyčení mravních typů ji předstihla její žačka a ctitelka, avšak umělecká protichůdkyně, Božena Benešová. Marie Gebauerová (1869-1928), dcera i biografka velkého jazykovědce, v svěžích rodinných příbězích chlapecké duše Jurka (1901), Péťa pes (1916) a Jurka student (1922) prozradila, jak i v duši samostatné, neprovdané ženy plane účinná touha mateřského srdce; nad povídky Na zemi (1920) vynikl její román ze života slovinských sedláků v Alpách Rod Jurija Klemenčiče (1918). Starší sestra bratří Čapků, Helena Čapková (1886, provdaná Koželuhová, pak Palivcová), došla po svěžích dětských vzpomínkách Malé děvče (1920) k apoteose mateřství Kolébka (1922). V ženské tvorbě se od let 90. stala ústřední postavou citlivá trpící žena, která zápasí o právo své bytosti se sobectvím mužovým, s předsudky okolí, ale i s vlastní nedůvěrou v sebe samu. Spisovatelky se však snažily přemoci zlobu života i nedůvěru vlastního nitra a připravovati ať obětí nebo činem tvořivým lepší úpravu ženského bytí. Velkou básnířkou tohoto typu byla Růžena Svobodová (1868 515