z náladového rozechvění své náladové povídky. Veliký impresionista českého verše, Antonín Sova, nepracoval ani ve výpravné a dušezpytné próze jinak a ve znamení impresionismu stojí celé první období tvorby R. Svobodové a některých jejích. žaček. V samostatnou skupinu impresionistickou se ustavilo několik mladších prozaiků, kteří přijali kromě mocných dojmů z prózy cizí podněty od spisovatelů domácích a usilovali o to, aby zjednali ve výpravném umění rovnováhu mezi živlem duševním a oblastí zevní. Někteří z nich se pokoušeli užívati tohoto postupu v monografických obrazech trpících duší a rozvrácených bytostí; uvázli v čirém impresionismu, který rozkládá skutečnost v hru vjemů a dojmů a nepřipouští ani hlubšího pojetí člověka intelektuálního a mravního, ani promyšlené románové stavby. Jiní pak rozšířili svou oblast k složitějším okruhům lidství a jali se malovati hromadnou duši náboženského hnutí, agrárního venkova na přerodu a rozkošnické generace zachvácené překvapením války. Nad K. Sezimu, teoretika této skupiny, a jeho druha Jos. Matějku vynikl bohatstvím svého impresionismu Fráňa Šrámek, k němuž se druží oba naturalisovaní Moravané, rozený dramatik Jiří Mahen a lyrik z hořké milosti osudu Rudolf Těsnohlídek, i Moravan rodem Josef Uher. Z impresionismu se probíjel ke skladnějším typům prózy Fr. Skácelík. Také románové a povídkové knihy A. Sovy, F. X. Šaldy a V. Dyka náležejí částečně do této souvislosti. Karel Sezima (vl. Karel Kolář, * 1876 v Hořovicích), žák F. X. Šaldy, se zabral do otázek výpravného tvoření teoreticky i prakticky; dlouhá léta rozbíral jmenovitě po stránce formové v »Lumíru« s velkou analytickou schopností českou románovou i povídkovou prózu. Soubor těch literárních podobizen a kritických rozborů, směřujících hlavně k dušezkumné typologii, podal v knihách Podobizny a reliety (1919, II. zcela přeprac. vyd. 1927), Krystaly a pr1~svity (1928), Masky a modely (1930) a Mlází (1936). Psycholog složité ženy a zženštilého muže sensitiva dospěl od povídky Kouzlo rozchodu (1898) k románu smrtící lásky Passitlora (1903). V románové studii z podkrkonošské vesnice V soumraku srdcí (1913) jal se stopovati nábožensky spiritistické hnutí jako hromadný jev, měnící podstatně lidovou mysl. Satirický obraz malého města podává Host (1916); kresba postav nabývá rázu typického a sce 521