roslava Marie (v. v.), napájející barokní mravoličné krOniky neostýchavým exhibicionismem pohlavním. Silným protestem proti panovačné moci pohlavnosti nad rozumově tvořivými a mravně konstruktivními složkami života jest působení Jar. Johna. Jaromír John (pseudonym profesora a novináře Bohumila Markalouse, * 1882, výtvarného kritika a horlitele pro výchovu vkusu a zvl.zraku) jeví se v začátcích povídkové prózy, námětů namnoze vojenských a válečných, vynikajících bezprostřední názorností (Večery na slamníku 1920, defin. vyd. 1930), genrovým humoristou; ukazuje však ve svérázných pracích polobeletristických, jak možno oblast pohlaví výchovou a kulturou přiblížiti mladé duši bez ničivé dráždivosti (Listy z vojny synovi [1917], Tátovy povídačky [1921], Narodil se ... [1934]). Z jiných povídek neúnavného experimentátora pružného slohu a vtipné formulace upoutaly zvláště psychopatický obrázek válečný Zbloudilý syn (1934) a sytá, dokumentárně podložená evokace milostné sentimentálnosti let 70., Boský osud (1935). Kolem životní šedesátky Johnovy vrcholí jeho dílo »láskyplným románem« Moudrý Engelbert (1940). Skeptický a ironický znalec života a jeho problematických radostí dovádí svého hrdinu erotickými zmatky k »brahmánskému«, filosofickému smíření s tragikomedií lidskou. Humoristou zdravého jádra ukázal se v souboru ironických povídek Dořini milenci a jiné kratochvíle (1942), vrcholícím živou groteskou >',Lotos non plus ultra«. Silnou vlohou výpravnou vyniká mezi mladšími naturalisty Jan Vrba (* 1889 v Klenčí u Domažlic), jehož pracím vtiskly ráz jak chodský původ, tak prvotní povolání v lesnictví praktickém i školském. Plodný improvisátor lehkého daru slovního píše lyriku i povídky, romány i přírodní obrázky, skladby historické i črty vzpomínkové; objevitelem a skutečným básníkem se prokázal Vrba v malých obrázcích z přírody, násobících pronikavou znalost odbornou svěžím postřehem impresionistickým a někdy houstnoucích v příběhy bájetvorné. Lyrika Vrbova od březinovského epigonství v Radostném zaslíbení (1914) tuhne v sytou, občas rozcitlivělou přírodní malbu Jitřního _lovu (1917) a V polední stráni (1921) ; rozjímavým odrazem válečné doby jest vlastenecká Zahrada getsemanská (1918). Několik povídek tvoří průpravu k románům. Z těch Člo 530