věk boží (1917), monografická studie mrzáka-světce na malém městě, se jedině zabírá do oblastí citově mravních. Vesnickou trilogii západočeskou skládají romány: Dolina (1917), kronika zápasu znepřátelených selských rodů o pozemek, Boží mlýny (1919), chodská románová balada viny a trestu, a Jan Martin Šanda, poslušný sluha Páně a věrný kněz lidu českého (1920), životopisný příběh kněze apoštola v reformistickém duchu. Poválečné Chodsko malují naturalistickou technikou rodinné kroniky podložené strohou tendencí mravokárnou, jako na př. Beranuc dvůr (1924), Zbytkový statek (1930) a Vzpoura na vsi (1936). Episodicky zabočil Vrba kresbou válečného maloměsta západočeského Zubřany (1922) do okruhu satirického humoru. Přim kl-li se v selských letopisech a románech namnoze k příkladu svého krajana a bratrance J. Š. Baara, přihlásil se jako historický vypravěč k vzoru Jiráskovu: v Chodských rebeliích (1923-1926 ve 3 d.) soutěží s jeho »Psohlavci«, v Prokopu Velikém (1934) podal pokračování husitské epopeje »Proti všem« s vášnivou obranou hrdiny lipanského. Kolem svého 30. roku nalezl J. Vrba svůj nejosobitější okruh slovesný, přírodní obrázky, v kterých pi"edčil nejen svého mistra R. E. J amota, ale zároveň převýšil sourodou mysliveckou malbu dojmů, zkušeností a nálad Herbenových. Vedle citlivého oka impresionistova vyzbrojen jest poznáním přírodovědně a lesnicky poučeným, a spoléhaje na toto vzácné spojení, vyvrací vžilé předsudky o lese a zvěři a krok za krokem překvapuje neočekávanými postřehy a souvislostmi, jež dovede podati s kyprou svěžestí, užívaje účinně obdob antropomorfisujících. Les (1917) potřeboval ještě romaneskních výplní, ale další soubory se bez nich již zcela obešly; jsou to: Kniha z přírody (1920), Bažantnice a jiné obrázky z přírody (1922), Dražinovská hora (1923), Chromá liška a jiné příhody (1925), Tajemný svět (1934); zde se pokusil Vrba vytvořiti biologický rytmus o stromech, zvěři, ptactvu a hmyzu, jak tomu vedle básníka »Knihy džunglí« R. Kiplinga a amerického životopisce zvířat-hrdinů E. Thompsona-Setona učí někteří básníci severští, hlavně J. V. Jensen. Toto umění vyvrcholil díly Borovice (1925) a Mniška (1929), kde překonává jak romantickou náladovost, tak i impresionistický naturalismus: osudy lesa, podané v mocné syntese, se stávají podobenstvím nekonečného života na zemi, předcházejícího 531