(1913), Kouř Z Ithaky (1926), Svatební cesta. Listy z bojiště (1931) a j. Zvláštní místo zaujímá svazek Vla..~t (1920); obsahuje novinářské stati Horkého, jimiž za hranicemizasáhl významně do revoluční propagandy. Ve feuil· letonech Karla Horkého propuká mladistvá láska k životu, horoucí spravedlnost sociální, ):rterá nesnese lež a podlost, důsledný demokratismus, ctící právo osobnosti; vše podáno živě, názorně, drasticky. Menšího zdaru došel v pracích povídkových, dramatických a lyrických. Jako v období předcházejícím provázela feuilletonistika slovesnou tvorbu umělců, jejichž pole působnosti leží jinde. Tak psal literární a umělecké feuilletony F. X. Šalda v »Národních listech«, ve »Venkově« a v »Tvorbě« (shrnul je do svazku »Časové a nadčasové«, 1936), ve »Venkově« Václav Tille, společenské feuilletony Václav Hladík v »Národních listech« a Jaroslav Hilbert ve »Venkově«, Viktor Dyk v ~>Národních listech« a v »Lumíru« a řešil v nich otázky národní cti a povinnosti. V »Lidových novinách« sloužily feuilletony S. K. Neumanna sociální revoluci. Zvláštní oblibě se těšil feuilleton krajinářský a umělecko-krajinný, zvláště v období impresionismu, kdy často doprovázel výtvarnou činnost malířů, jako na př. u Miloše Jiránka. Cestopisný feuilleton nabyl rázu téměř vědeckého, když vycházel z pera cestovatelů a vědeckých badatelů jako orientalistů Aloise Musila (1868-1944), Bedřicha Hrozného, objevitele i rozlušti tele jazyka i písma hetitského, indologa Vincence Lesného nebo botanika Karla Domina (* 1882). literární a umělecká kritika od let 80. do války světové. Literární kritika česká se neudržela v 80. letech na výši, kam ji povznesla esteticko dogmatická metoda Josefa Durdíka a národně výchovná prakse Jana Nerudy; pouze »národníci« v »Osvětě« s bystrou El. Krásnohorskou v čele udržovali vyšší úroveň. Jinak kritika pozbyla vůdčího postavení v literatuře a poklesla na referentství, jež nechtělo spisovatele ani souditi, ani jim ukazovati umělecké cíle, ani je analysovati, nýbrž prostě zprostředkovati obecenstvu známost jejich prací. Z obdobných podmínek vycházel jako kritik též Jaroslav Vrchlický (v. výše), ale u něho za nedostatek pevné metody a jednotného kritického stanoviska odškodňovaly schopnost vmýšleti a vžívati se do cizích osobností básnických, jemný smysl pro formální stránku 535