Světlá (1891) jest prvním užitím t. zv. estopsychologické metody v české kritice; řadou studií pronikavě osvětlil krasovědu i filosofii Fr. Palackého; jeho práce o V. Hálkovi, jejichž výsledky shrnuty jsou v »Literatuře české XIX. století« (1907), omezily před Macharem přeceňování básníka . . Domažlický, litomyšlský a posléze pražský profesor Jan Voborníl{ (1854-1946) psával posudky do »Nár. listů«, dávaje se občas nekriticky strhovati náladovým nadšením a osobním zaujetím. Knižní jeho práce, průkopná monografie Jar. Vrchlický a jeho Legenda o sv. Prokopu (1890), Al. Jirásek (1901), Jul. Zeyer (1907), K. H. Mácha (1907), Jos. Holeček (1913) a Fr. V. Jeřábek (1923), hromadí cennou a namnoze novou látku literárně dějepisnou, nezdolávají ji však ani metodicky ani kriticky. Záslužné jsou jeho úvody, textové i věcné poznámky k soubornému vydání děl Vrchlického. , Nové myšlenky do české kritiky přineslo hnutí realistické. Zádalo po literatuře bohatší obsah ideový, přímější vztah k otázkám mravním a sociálním a uvědomělý vliv na veřejný život. Odmítalo názor, že umění jest sobě samo cílem, odsuzovalo formalismus a heslo »umění pro umění«. Odvádělo pozornost od písemnictví francouzského k literatuře ruské a anglické, od lyriky k románu, od kříšení minulosti k obrazům skutečnosti. Tvůrce hnutí, Tomáš G. Masaryk (v. n.), projevil pronikavý smysl literární, znásobený rozsáhlými znalostmi světového písemnictví, již v krasovědném spisku O studiu děl básnických (1884), pak několika břitkými posudky současné beletrie v »Čase« a literárně historickými studiemi v »Naší době«. K začátkům Masarykovým se přimkl litomyšlský rodák Hubert Gordon Schauer (186.2-1892), jehož kritické stati z »Literárních listů«, »Národních listů«, »České revue«, »Času«, »Politik« a »Květů« vyšly jako Spisy teprve 1917. H. G. Schauer vyspěl duševně ve Vídni mimo české poměry, vzdělával se na cizí literatuře filosofické, náboženské a sociologické a znal důkladněji než jeho vrstevníci hlavní díla moderního realismu a naturalismu. Byl větší měrou kritik společenský než literární. Literatura, pojímaná spíše filosoficky než umělecky, měla podle jeho přesvědčení sloužiti velkému obrodnému procesu, jenž by očistil a povznesl národ spol~čensky, mravně a nábožensky. V mnohých těchto zásadách se stýkal H. G. Schauer s T. G. Masarykem; oba se stejnou měrou sarkastického odporu 537