odsuzovali maloměstskou konvenčnost, mělkou sentimentalitu a prázdné slovařství vládnoucí české literatury. H. G. Schauer obracel pozornost k otázce dělnické a ženské, hlásal emancipaci hospodářskou, sledoval důmyslně politické prvky v krásném písemnictví, ale ústřední ideí jeho myšlení byla otázka národní; jí věnoval Schauer svou zvláště významnou studii »0 podmínkách i možnosti národní české literatury«, otištěnou v »Lit. list.« r. 1890, a r. 1886 se v »Našich dvou otázkách«, zahajujících list »Čas«, ptal s chmurným zoufalstvím, zda náš národní zápas není v podstatě bez naděje a bez účelu. Všeobecné opovržení a výčitka národního nihilismu - s Masarykem označeni jako »filosofové sebevraždy« - byly odpovědí na tento výkřik rozbolestněné duše. Masarykovy literární zásady šířil za rozkvětu realismu upiatý Josef Laichter v »Naší době« a jmenovitě Jindřich Vodák (v. níže) v »Čase« a později v »Českém slově«. K realistické kritice se volně řadil literárními počátky Vilém Mrštík, jenž po stopách ruských kritiků propagoval realismus v románě a v dramatě z důvodů spíše etickospolečenských než uměleckých. Vlastní převrat kritický nadchází r. 1892 a jeví se především v myšlenkovém přetvoření moravských »Literárních listů«. Kritikové F. X. Šalda, Jindřich Vodák, F. V. Krejčí, Jiří Karásek, Arnošt Procházka, později tehdejší žáci Šaldovi, K. Sezima, Jos. Matějka, Oto Šimek, Ot. Theer, dávají jim ráz a uvádějí do Čech novou kritiku. Jsou nejprve žáky kritických metod francouzských: od Tainova sociologického determinismu, který vykládá umělecké dílo z prostředí, z plemene a z časového ovzduší, postupují k tak zv. estopsychologii E. Hennequina, jenž z všestranného rozboru dušeslovného i krasovědného činí závěry na společnost, jež umělce přijímá a napodobuje. Někteří se uchýlili k subjektivní kritice dojmové a náladové, která se bez pevných metod a zásad vzdává hře uměleckých dojmů, jak tomu po stopách Renanových učili Anat. France a Ju!. Lemaltre. Své myšlenky vyslovovali mladí kritikové novou formou: smělé obrazy a obraty básnické znázorňovaly ideje čistě abstraktní; lyrický proud slova přetrhován byl odbornými výrazy; snaha po přesnosti vedla často k barokní stavbě vět, k násilnému hromadění cizích termínů. Ale v tomto kvasu se zrodila nejen česká odborná řeč kritická, nýbrž i forma essaye, u nás dotud neznámá, spojující fi 538