mán Jiráskův, který po stránce národní vykonal za války dílo tak významné, zůstával - až na Jana Vrbu - zcela mimo vývojovou působivost; zato Durychova velkorysá románová skladba z války třicetileté zaujala zcela nové stanovisko k pojetí národní minulosti, úplně zbavené vztahů k potřebám a zájmům národa ve věku dvacátém. Útvar románové kroniky ožil jen ve výpravném podání dějů legionářských za světové války. Odklon od minulosti a jejích životních forem se jeví též v tom, že byl skoro . úplně opuštěn román vesnický. I ti, kdož proti stupňujícím se tendencím urbanistickým a proti prohlašování dělnictva továrního za vlastní lidové jádro národa věnovali pozornost venkovu, zabývali se hlavně rozpadem jeho starých řádů a hospodářsky mravní proměnou jeho struktury. Zvláště názorně toto přetvoření vesnice a vesničanů po válce dovodil Jan Vrba, a to z téhož Chodska, které v Baarově beletristickém a Hruškově národopisném podání platilo za zachovalou državu starobylého řádu a rázu; podobných dušezkumných letopisů venkova a venkovana na přerodu dostalo se Ostravsku a Slezsku v knihách Vojtěcha Martínka a A. C. Nora. V těchto mravoličných kronikách, uvědoměle deterministických, hlásí se obnovený naturalismus. Nebyl však přísně věcný a chladně nezúčastněný, nýbrž pod ním, v souzvuku s tendenčním rázem většiny písemnictví, hlásila se tendence, blízká politicko-hospodářským snahám strany agrární. Básnicky se to projevovalo lyrickou monumentalisací práce zemědělské, citovým oslavováním lásky k půdě a přírodě na ní, doporučováním venkova jako záchrany před rozvrácenými životními poměry v městě. S vůdcem tohoto hnutí, jež se později označilo jako »ruralismus«, Jos. Knapem, postupovali solidárně jeho bližší neb vzdálenější krajané B. Horst, Jan Knob, V. Prokůpek, Zd. Rón a především nejčistší umělec ruralistické družiny Fr. Křelina; k nim přibylo několik letopisců moravského venkova, zvl. F. V. Kříž, Jos. Koudelák, Fr. Neužil a Jindř. Spáčil. Programně se dovolávají velkého příkladu K. Světlé, ale mohli by uváděti jako své předchůdce i realisticky založené psychology F. X. Svobodu a Met. Jahna, hlavně pak Jos. Matějku. Ani oni však nezůstali zhola bez vlivu zahraničních učitelů, zprvu severských, mra vně přísných a v charakteristice zvláště pevných vypravěčů osudů rodin_selských, později prozaiků sovětské Rusi, zaujatých, se Solochovem v čele, problémem 580