ale noří se občas rádi do chorobně porušeného vědomí, kam se rád zahleděl i pronikavý zor Rich .• Weinera; takto souvisí tato družina s výpravnými i lyrickými koncepcemi psychologie nadrealistické. Psychologický román individuální a individualistický ustupuje mravoličné próze sociální. Nadobro se odvrátila pozornost od dušezpytných monografií o výjimečných a samotářských povahách, které se vyloučily ze své doby a jejích společenských forem. Naopak se těší básnické i čtenářské pozornosti primitivistické typy pudových dětí přírody, vyrůstajících daleko od civilisace v nejprostších společenských formách; oba mistři básnické prózy ze dvou generací, Iv. Olbracht a Vlad. Vančura, ukojili s velkým úspěchem tuto dobovou potřebu obnoveného rousseauismu, onen vbájetvorné oblasti heroické idyly loupežnické, tento v okruhu odzbrojující prostodušnosti lidových bloudÍ!. Vedeni zkumnými metodami vědecké psychoanalysy, obracejí se mladší psychologičtí spisovatelé k lidskému podvědomí, které se projevuje ve viděních, ve snách, v davovém běsnění a v projevech chorobné pohlavnosti. Vedle Vančury osvědčili při tom silnou analytickou vlohu zvláště B. Klička, Mil. Nohejl, Jan Weiss a Eg. Hostovský, zabraní většinou dokrisí pohlavnosti, ale nezapředení přece výhradně do psychologie podvědomí; proto uznávají a pěstují pevný tvar výpravný, který opouštějí stoupenci nejkrajnějšího křídla dušezpytné iracionálnosti. Jejich směr se nazývá programně surrealismem a důsledně se uplatňuje hlavně v lyrice, nejčastěji tam, kde shodně s primitivismem, zavládajícím i v současném výtvarném umění, váží svou básnickou látku ze vzpomínek a představ infantilních. Surrealisté čerpají jako vyznavači Freudovi výhradně ze šachet podvědomí, Qdkud se k nim hrnou v nekonečné psychické melodii představové tlumy, na první ráz nesrozumitelné asociace, nespořádané vzpomínky, sexuální tužby a metafory. Básníci si sami teoreticky ukládají trpnou povolnost pouhých zaznamovatelů těchto poselství z pravé skutečnosti psychické; nedbají o tvarové zvládnutí, uměleck.é učlenění, slovem o tvůrčí aktivitu. V lyrice, kde surrealismus vedle svého vůdce Vít. Nezvala zastoupen K. Bieblem, Fr. Halasem, Vil. Záyadou, dosáhl tento směr hojnějších uměleckých úspěchů než ve výpravné próze; tu jej s Nezvalem uplatňují Ad. Hoff· meister, K. Konrád a ve svých počátcích Jiří Mařánek. 585