Z dočasného obratu k próze od r. 1901 vznikla jediná povídková knižní publikace, svazek prací převahou erotických, Pod stromem lásky (1903). Vlastní smysl svého životního úsilí spatřoval však Oto Theer v lyrice. Roku 1897 se jménem Otto Gulon vydal sešitek Háje) kde se tančí, vyzbrojený polemickou předmluvou. V ní i ve verších a prózách této prvotiny pokouší se o syntetické pojetí lyriky. Ve Výpravách k Já (1900) obrací se vášnivý žák Baudelairův k Oto Březinovi, jemuž kniha věnována. Již zde se probouzí silný intelektualismús, toužící po ideovém básnictví, ač prozatím síla knihy tkví v smyslných požitcích, přenášených v symboly. Když v něm za dvanáctiletého odmlčení lyrik vyzrál, zjevil se v Úzkostech a nadějích (1911) jako rozhodný idealista, tragický hodnotitel lásky, spekulativní hymnik živlů a především metafysik, zapředený po bergsonovsku do záhady pozemské smrti a věčného života. Formálně se odvrací k volnému rytmu. V knize Všemu na vzdory (1916), namnoze inspirované ovzduším světové války, se stává příznačným útvarem veršov}'m báseň uvědoměle stavěná, dramatického vystupňování, za úplné shody formy zevní a vnitřní; píše ji ve volných rytmech členění iktického a základu daktylotrochejského se snahou o novou patetiku. Užívaje symbolů antických i biblických, inspiruje se vzpomínkami z cest i přehodnocenými dojmy z moderního města, rozšiřuje svou lyriku o strunu náboženskou (»Golgota«, »2;iji s Bohem a s bohy«, »2;ivot plyne jako sen«) i vlasteneckou (»Návrat«, »Mé Čechy«), zesílil !pOjetí metafysické ve smyslu novodobého vitalismu Bergsonova. Věren této koncepci i této formě volného verše, zbásnil i řecké bájeslovné mono drama Faěthón (premiéra na »Národním divadle« 1917, vydáno pohrobně 1918) s oslavou titanismu. Jinošský hrdina tragedie, přiklánějící se k dramatu antickému, byl obecně pokládán za předobrazení touhy a sudby básníka, jenž padl, vztyčiv si cíle nejvyšší. Vlastní dějinný význam Theerův záleží především v tom, že jako samostatný žák a pokračovatel Březinův obnovil a utvrdil dramatickou lyriku v příkrém odporu k naturalistickému impresionismu a že ji opřelo sloupy metafysiky. Při tom ji dovedl prosy ti ti intensitou smyslového prožitku a hlavně také dávkami skutečnosti drsné, postřehů bezohledných a obrazů naze bezprostředních, zachovávaje stále styk se svou dobou. Drahou obdobnou vývoji Theerovu od smyslnosti k meta 600