votnými pohledy do dělníkových osudů. Brzy procítá v Horově bytosti dualismus, jejž uzavřel v duchu Komenského do protikladu, vepsaného do názvu knihy Srdce a vřava světa (1922): unaven velkým městem prchá do přírody, ze společenských zápasů okřívá v intimitě domova, nad pochybnými výboji revoluce sní o spravedlivé harmonii mezi lidmi. V Bouřlivém jaru (1923) doznívá jeho lyrika prole'tářská a revoluční, ale pak v Italii (1925) se oddává básník naplno smyslové a dojmové obrodě nejen přírodou, ale i starou kulturou; při tom jeho výrazová linie klasicky tuhne, ač pod ní kvasí a víří plnokrevný život. Struny ve větru (1927), do nichž inspiračně zasáhly horoucí zážitky v sovětské Rusi, vyjadřují za stálého dialogu smyslů a myšlenky básnické dumy o vesmíru a čase. Spiritualisace, zapřádání se do snů, tuch a odvěčných otázek se stupňují v dalších sbírkách, podávajících občas komentář k růstu a k změnám básníkových politických názorů. V posledním svém tvůrčím období obrací se J os. Hora více a více do oblasti kosmické. Neznepokojuje ho jenom po máchovsku metafysický děs z pouhé snovosti bytí lidského, ale poutá ho především problém času, »bratra jeho srdce«, v němž se uskutečňuje dění a růst duševní; vesmír, prožívaný co nejintensivněji ve své mnohosti i dynamice, stává se hlavní inspirací jeho lyriky. Tak dovršuje Horova lyrika českou poesii kosmickou, vedoucí od Máchy a Nerudy přes Vrchlického k O. Březinovi. Ač Hora často zpřítomňuje halucinaci, náměsíčnictví, sen, přece jeho vesměrné básnictví jest konkrétně hutné a dramaticky vzrušené. Pozdější sbírky Horovy jsou: Deset let (1929), Tvůj hlas (1931), Dvě minuty ticha (1934), Tiché poselství (1936) a úchvatná zpověď vnitřního pobratření s Máchou Máchovské variace (1936). Svazeček balad Tonoucí stíny (1933) svědčí o láskyplných vztazích k Sovovi; snová hebkost baladických osudů staví baladika Horu přímo v kontrast s baladistikou Wolkrovou. Svůj ne otřesitelný vroucí vztah k národu a k vlasti vyjádřil v knize z bolestného r. 1938 Domov (1938) a přenesl jej do oblasti symbolické v poesii návratu Jan houslista (1939) a v čistě spiritualistické sbírce Zahrada Popelčina (1940); druhá sbírka je osnována kolem představy smrti a posmrtnosti, k níž člověka donáší čas. Dílo Horovo uzavírají pohrobní Zápisky z nemoci (1945), Život a dílo básníka Aneliho (1945) a Proud (1946), v nichž nemocný básník náznakově i s krutou pravdivostí bolest 609