ukrýti své jméno pod pseudonymem, svou osobnost za kmenovým kolektivem, své individuální city za sociálním i třídním hořem krajanů pobeskydské pánve ostravské; také básnický sloh jeho, hutný a střídmý, gnomicky zaostřený a prostonárodně plastický s občasným sklonem k baladické zkratce, jde ve stopách Bezručových, od něhož se liší důsledným užíváním nářečí. Pokud tito básníci revolučního socialismu prozrazují za hromadnou citovostí a třídním vzdorem soustavnější myšlení, připínají se jím k dialektickému materialismu. Jím ve všem čelí lyrická skupina katolických idealistů, kteří připjali svůj vývoj přímo k Březinovi, a to k Březinovi »Tajemných dálek« a »Svítání na západě«, kde se básníku dostalo mystickým zasvěcením přímého prožitku Boha a tím osvobození z pesimistického ilusionismu. Hledají především osobní spasení za bezprostředního styku s osobním Bohem; vedle očisty duše znepokojuje je úsilí o posvěcení země; oduševnělými symboly se snaží vyjádřiti toto drama uskutečňující se milosti. Vedle návratu k metodě symbolické ukazuje také jejich záliba v slavnostní dikci, jejich sklon k metaforické zdobnosti, jejich volba uzavřených forem rytmických a strofických, jak přilnuli k prvotnímu Březinovi a jak opustili dráhy české lyriky ražené expresionismem a poetismem. V jejich čele stanul Jan zahradníček (* 1905 v Mastníku na Moravě), vynikající překladatel románů a zvláště lyriky HOlderlinovy a Rilkovy. Zahradníčkova cesta, zna.čená knihami: Pokušení smrti (1930), Návrat (1931), Jeřáby (1933), Žíznivé léto (1935) a Pozdravení slunci (1937) vzestupuje z nížin psychického naturalismu, zalitých mlhou úpadkovosti, do končin, kde vládne smrt a neodbytná touha po pí, ale brzy se básník propracovává statečně ke křesťanskému pojetí smrti a věčnosti, jež mu poskytuje naději na vykoupení a obrození v Bohu. Očistiv se takto, nachází kladný poměr k světu, k němuž ze své samotářské cely vzhlíží zprvu nesměle, aby se posléze v extasi chvály a lásky rozezpíval o kráse země a domova, oduševnělého boží přítomností. O tom svědčí i kniha Korouhve (1941), kde domyslil problematiku svého rodu a v stejnojmenném oddíle ;;věřuje svůj těžce zkoušený národ do ochrany jeho svatých patronů. Ve sbírce Pod bičem milostným (1944) vyzpíval svou pozdní erotiku smyslovou, zabarvenou duchovně a mysticky. Žalm roku dvaačtyřicátého (1945), barokní 622