háněla tvořivost herců i režisérů a umožňovala v míře dotud neznámé spisovatelům publicitu. Praha pozbyla svého monopolu divadelního, a nečerpala-li z jevišť plzeňských, moravských a slovenských valných podnětů režijních a literárních, dostávala odtud svěží síly herecké. Avšak se zevními pokroky divadelnictví se nedostavil v Československé republice vnitřní rozvoj českého dramatu. Dramatický básník zaujal v divadle vedle režiséra i herce místo podružné, a vida nezbytí, snažil se přizpůsobiti se skromně jejich nárokům, které naprosto nešetřily neporušitelnosti jeho díla. Neblaze působil na dramatickou produkci i zápas s rozmáhajícím se kinematografem, jehož technice se dramatikové podřizují. Následek toho je nejen snaha po prudkých účinech u diváků prostředky snadnými a povrchními, nýbrž i rozbití jednoty místa i děje. Jinak souvisí krise českého umění dramatického v době první republiky s úpadkem dramatického písemnictví světového. Novoromantismus se přežil, hnutí expresionistické mělo spíš hodnoty dušezpytných dokumentů než trvale básnických výtvorů; ze světových dramatiků docházeli obliby Ir G. B. Shaw a Ital L. Pirandello, ale ti při skvělém kritickém intelektualismu znamenali dosti nebezpečí rozkladného záporu, který otřásá nakonec jednotou osobnosti, nezbytnou, má-li se dramatická hra sil zvýšiti na soud eticky závažný. Vliv Američana E. O'Neille se nemohl zcela rozvinout. V Praze vedle scén hlavních, Národního a Městského div., jež spolu plodně soutěžily režijně, herecky i programem repertoiru, vznikla po světové válce celá řada scén menších, z nichž některé plodně působily především režijně. Vedle »Osvobozeného divadla«, jehož význam tkví v satiře, začala se v třicátých letech brát zcela novými cestami scéna E. F. Buriana. Na Moravě přešla do českých rukou divadla v Mor. Ostravě a v Olomouci a v Brně se mohla konečně plně rozvíjet vedle činohry i opera, zvláště když brněnské divadlo nalezlo sc40pné ředitele jako byl Václav Štech a dramaturgy jako J. Mahen. R e ž i e divadelní stavěla se v poválečné době stále víc a více do popředí a zatlačovala do pozadí samo umění dramatické i herecké; s ní začala se uplatňovat i scénická dekorace jako svéprávný výtvor divadelního výtvarníka. Zápas o zásady jevištní sváděly především hlavní scény pražské, Národní divadlo a divadlo Městské, někteří významní režiséři, jako Jar. Kvapil a K. H. Hilar, vystřídali se 630